Gå til innhold
Arkivverket

Ukjent mor, barn "satt bort privat" i 1898

Hilde B F
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne en til nå anonym dame som fikk en datter utenfor ekteskap (far var gift) i 1898.  Vet dere om det finnes og evnt hvor, dokumenter/opplysninger vedrørende et barn som ble satt bort privat i 1898? Moren valgte å være anonym ved barnets fødsel i Oslo, men jeg kjenner navnet til familien hun ble satt bort til (Trøgstad), håper ved help av dette å kanskje finne morens navn. Tips om mulige kilder jeg kan lete i for å finne mor mottas med glede. Fødselsseddel, dokumenter (kirkebøker) vedrørende fødsel, dåp, konfirmasjon og senere ekteskapet til datter har ikke gitt noe svar. Moren forlot datteren i Norge og emigrerte til Amerika rett etter fødsel. 

HildeF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde,

uten at jeg kjenner til en spesifikk kilde som kan hjelpe deg her, tror jeg du vil få mere hjelp om du gir litt mere opplysninger.  Du vet jo ihvertfall fødselsdato, navn og sted, samtidig med at du jo sier at moren forlot datteren i Norge og emigrerte til Amerika rett etter fødselen. Jo mer informasjon du kan dele av det du har, jo enklere vil det være for folk å finne det du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om foreldrene var bidragspliktige, så ble det opprettet sak som du finner i Amtmannens arkiver på S. A. 

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Per H Skaug   Takk for tilbakemeldingen, jeg setter pris på tipset ditt. 

Det stemmer at jeg vet hvem barnet er og har opplysninger om henne. Jeg kjente henne godt og hun betydde mye for meg.  Hun ønsket ikke selv mye "styr" rundt at hun var satt bort som barn.  Som du sikkert vet, på den tiden, var det ikke akkurat sett på som noe positivt. Jeg prøver å respektere henne så godt jeg kan ved å dele minst mulig om henne.  Først vil jeg søke etter opplysninger selv i alle de kilder som eventuelt finnes, før jeg eventuelt deler mer informasjon om henne ved en senere anledning.  

Når det gjelder mor er det jeg har skrevet alt jeg vet, med unntak av at hun trolig het Marie, Maria eller noe som inneholdt dette navnet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hilde B F skrev:

Moren valgte å være anonym ved barnets fødsel i Oslo, men jeg kjenner navnet til familien hun ble satt bort til (Trøgstad), håper ved help av dette å kanskje finne morens navn. Tips om mulige kilder jeg kan lete i for å finne mor mottas med glede. Fødselsseddel, dokumenter (kirkebøker) vedrørende fødsel, dåp, konfirmasjon og senere ekteskapet til datter har ikke gitt noe svar.

Full anonymitet var vel ikkje heilt enkelt i 1898 heller. 

Reknar med at du har sett kyrkjebok og evt. fødselbok (i Oslo var det kanskje fleire protokollar), og at foreldra sine namn ikkje stod der (?)

I Oslo var fødselen kanskje på ein institusjon. Då kan det vere eit pasientarkiv ein stad (på den andre sida gjeld ikkje vanleg sperretid for arkiv i helsevesenet, så det er ikkje sikkert du får innsyn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i Oslo ble vel født på Rikshospitalet. Du kan jo sjekke fødselsjournalene til kvinneklinikken der. Men da burde du ha en fødselsdato å gå ut i fra, for barna er ikke navngitte, kun moren (altså den fødende). Tviler på det gikk an å være anonym der.  Arkivreferanse: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000007510?ins=RA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiania fattigvesens manntallsprotokoller over ‘utsatte’ barn er publisert her på Digitalarkivet. Protokollene oppbevares i Oslo Byarkiv.

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?municipalities[]=0301&start_year=&end_year=&tags[]=276&text=

Det er ganske tungvint å bla i protokollene. 

Redigert:

Nå ser jeg du skriver at hun ble satt bort privat. Da antar jeg at du allerede har lett i disse protokollene, dersom du med sikkerhet vet at det var en privat plassering.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider