Gå til innhold
Arkivverket

Slekt i Sverige

G.I.Jordalen
 Del

Recommended Posts

😀 Du er jo snart komen heilt tilbake til Adam og Eva😂Tusen tusen takk! Her må slektstreet få mange fleire greiner. Er det slik at denne tråden og alle likane til kyrkjebøkene ++ vil forsvinna etter ei stund, eller vil alt liggja her så lenge forumet lever? Burde eg skriva ned linkane slik at dei er enkle for meg å gå tilbake til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen er at det skal bli værende, men en vet aldri helt sikkert med elektronikk.. 

I alle slektsprogrammer er det steder der en legger inn kilder til navnene en skriver inn. Er ikke det mulig i programmet du eventuelt bruker, så bytt program.

Kildeinformasjonen er viktigst og sidetall og løpenummer om det finnes. Det er også mulighet for å legge inn lenker til kildene en har skrevet inn (kopiert inn), men etter min mening, er kildeinformasjonen viktigst. Hvilken kirkebok og fra hvilket område? I hvilket arkiv finnes kilden arkivert?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av lenkene til svenske kirkebøker som er lagt inn i tråden viser til en kirkebokside. På høyre side har en lenke og under ser en kildeinformasjonen om hvor bildet er funnet.

C7D191D8-6B9B-4313-A60A-805E412C9EA9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder norske kirkebøker. På forrige side i tråden la Carl inn lenke til (transkribert og søkbar) 1885-tellingen, hvor Jonas Hansen var i Tønsberg. Den siden har en lenke direkte til det skannede bildet av originaltellingssiden. 

transkribert:  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053270002762

Skannet side: 

Vestfold fylke, Tønsberg, Statlig folketelling (1885-1885), Dokumentside, Side 362
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20080520630547

Den siste varianten gir flere opplysninger om kilden og en kan velge å kopiere inn begge i slektsprogrammet. 

For skannede kirkeboksider får en fram kildeinformasjonen + lenke ved å trykke ‘k’ (for kilde) eller trykke tredje ikonet fra høyre på kirkeboksiden og deretter lime inn i slektsprogrammet.

95F54E28-4480-43B8-A6B8-067D1A4A24C7.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Olofsson og Anna Hansdotter gifter seg 1783 i Torp. Begge fra Skjällebo:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0046268_00170

Det er dårlig med husförhörslängder og in/utflyttingsregistere fra denne tiden, så nå blir det merkbart vanskeligere å komme hele veien tilbake til Adam og Eva. 🙂

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei igjen😀 Eg fekk so god hjelp sist. No lurer eg på om det går an å finna ut kor tid kona til Johannes døydde. Ho var fødd Synneva Havre, gift Torp, og budde meste av livet på Havråtunet på Osterøy. Eg finn ho ikkje i kyrkjebøker. Truleg døydde ho i 1930/31. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, G.I.Jordalen skrev:

Hei igjen😀 Eg fekk so god hjelp sist. No lurer eg på om det går an å finna ut kor tid kona til Johannes døydde. Ho var fødd Synneva Havre, gift Torp, og budde meste av livet på Havråtunet på Osterøy. Eg finn ho ikkje i kyrkjebøker. Truleg døydde ho i 1930/31. Tusen takk!

Hun døde i 1931, på Haus. Er tippoldemor til min partner. De har forøvrig tilhørighet til havretunet den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie. Du veit ikkje tilfeldigvis datoen ho døydde. Har funne datoen til alle andre tippoldeforeldre. Hadde vore kjekt med Synneva sin òg.😊

Endret av G.I.Jordalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, G.I.Jordalen skrev:

Hvem er du i forhold til disse da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider