Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av trolovelse i Stjørdal 1768

Marius Berg
 Del

Recommended Posts

Kanskje noen kan hjelpe? Jeg står fast på nederste innførsel på venste side, fol. 356b:

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925610686.jpg

Så vidt jeg kan se begynner den slik:

"[Cop]uleret eodem Die et Loco trolovet [?] og Ungkarl Lars". Bruden er "pigen Ingebor Olsdatter", men resten er vanskelig å lese.

Ser ut som begge forloverne het Jon, den ene Jacobsen.  

All hjelp mottas med største takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke lengre enn deg men når du legger inn en lenk bør det være en sidelenk ikke en bildelenk,

Sidelenk kan forstørres bedre.

Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal (Værnes), Skatval, Lånke  (Leksdal), Øvre Stjørdal (Hegra) i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A05 (1755-1780), Trolovede 1768, Side 357
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070925610686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenker laget ved å kopiere adresselinjen forsvant etter kort stund og jeg tror ikke slike lenker er ‘trygge’ nå heller.

Brukslenke for sidevisning inneholder, i tillegg til å være lenkeadresse, kirkebokbildets unike ID - her begynner den med bokstavene kb og deretter en drøss tall.

Om en, ved en eventuell, fremtidig lenkeråte, har denne ID’en, kommer en alltid inn på siden fra søkefeltet Direkteoppslag med bilde-ID på forsiden av visningsprogrammet for skannet materiale:
 - https://media.digitalarkivet.no

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anne-Lise, jeg mente det var et eller annet der. Brukslenker er altså forhåpentligvis trygge, selv om de ikke har fått merkelappen permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Berg skrev:

Så vidt jeg kan se begynner den slik:

"[Cop]uleret eodem Die et Loco trolovet [?] og Ungkarl Lars". Bruden er "pigen Ingebor Olsdatter", men resten er vanskelig å lese.

Ser ut som begge forloverne het Jon, den ene Jacobsen.  

Det er eigentleg to innførsler. Først trulovinga, og så vigsle ført til i margen til venstre.

trulovinga om lag sånn:

"eodem Die et loco trolovet .??dag og Unge Karl Lars

Christophersen Velvang som havde Sessionens Till...

at ægte Piigen Ingebor Olsdatter og skall have Plads

under ??  ??  Caverer

Jon Jacobsen   ... Jon ??" 

Til venstre

"Copuleret

Vernæss

?? April

1769"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider