Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er foreldre fra

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/kb20061108010186

Nr. 76 Tolline. Far heter Peder Andersen og mor Marthe Danielsdatter. Men hva står med? Jeg er mest interessert i hvor disse foreldrene kommer fra. Jeg har tidligere fått hjelp til å tyde fars yrke. Husker ikke om det var i denne kilden, men det kan kanskje være at det står "smed" framfor fars navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061108010186

Nr. 76 Tolline. Far heter Peder Andersen og mor Marthe Danielsdatter. Men hva står med? Jeg er mest interessert i hvor disse foreldrene kommer fra. Jeg har tidligere fått hjelp til å tyde fars yrke. Husker ikke om det var i denne kilden, men det kan kanskje være at det står "smed" framfor fars navn.

I høyre kolonne står det Smed ved Mynten etter fars navn og Vaterland etter mors navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

I høyre kolonne står det Smed ved Mynten etter fars navn og Vaterland etter mors navn.

Takk! Det står om disse foreldrene både i kolonnen for foreldrenes navn, stand og bopel og i anmerkningsfeltet. I det første av disse står det noe under mors navn, er det f. (født) Vaterland? Tror jeg har nesten faddernes navn, men kunne vært greit å få det stadfestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Takk! Det står om disse foreldrene både i kolonnen for foreldrenes navn, stand og bopel og i anmerkningsfeltet. I det første av disse står det noe under mors navn, er det f. (født) Vaterland? Tror jeg har nesten faddernes navn, men kunne vært greit å få det stadfestet.

Smed Peter Andersen og H. Marte Danielsd. f. Vadterl. - Her må vi vel anta at f er forkortelse for fra, altså at de bor på Vaterland.

Fadderne ser ut til å være Anders Andersen, Iver Gulbrandsen, Johannes Christensen, Anne Halvorsd. og Moderen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider