Gå til innhold
Arkivverket

Dødsårsak?

Marit Harnes
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg forsøker å finne ut av dødsårsaken til min oldemor (død 1933). Familien kan bare fortelle det samme som det jeg har søkt frem i det digitale arkivet. At hun døde bare 42 år gammel som innlagt på Opdøl Asyl, som var en institusjon for psykisk syke. Hun var innlagt en kort stund etter det min bestemor kunne huske og  har alltid bare sagt at hun døde fordi hun var syk i hodet. Noe mer har hun ikke hatt kjennskap til selv om hun var 14 da moren døde. Ingen spurte noen gang om noe mer og jeg vil tro dødsårsaken ble dysset ned pga skam i en sterkt religiøst lokalsamfunn. Siden hun døde på bursdagen sin, 2. juledag, er jeg temmelig sikkert på at det var selvmord, men ingen kan bekrefte dette. 

Jeg ønsker derfor å finne ut så mye jeg kan, men vet ikke om det er håp når det kommer til så gamle detaljer utover det som er blitt skrevet ned i kirkeboka. Men jeg kan ikke gi opp før jeg har prøvd og jeg synes det er fryktelig synd om hennes skjebne skal være uviss for alle hennes etterkommere. Vi er en liten og lukket familie som hadde hatt godt av å slippe mer ut i lyset. 

Men jeg har aldri gjort dette før og renger råd om hvordan gå frem.

På forhånd tusen takk!

Marit Harnes.

Endret av Marit Harnes
mer informasjon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er over 80 år siden tror jeg det skal være mulig å få tak i opplysningene fra helsevesenet. Sikkert andre her som kan mer enn meg, men enten institusjonen eller interkommunalt arkiv i Ålesund bør ha det. Opdøl er vel ikke helt avviklet enda, litt usikker?

Karianne (Grønningsæter) 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bestemte meg for å undersøke dette hadde rivingen av Opdøl Asyl akkurat startet bare mnd før. Avd. for kvinner var det første som ble jevnet med jorda. Jeg tok kontakt med helse Møre og Romsdal, men de sendte bare respons om at så gamle journaler ikke er ivaretatt. Jeg har også vært i kontakt med kirken hvor hun er gravlagt, men dette var rett før korona og jeg hørte aldri noe mer. Har heller ikke purret da jeg fant ut mest sannsynlig samme info de også har lokalt via nettet. Jeg skulle så inderlig ønske at familien i det minste hadde fått henne journal, men sånt var sikkert ikke vanlig på den tiden. Og det hadde sikkert en prosedyre med å kaste på et tidspunkt informasjon om avdøde pasienter. MEN jeg håper likevel 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg søker i Døde og begravde i ministerialboka for Molde 1920-1948, med bustad Op(pdøl), får eg berre tre treff, ingen av dei kan vera oldemora di:

https://www.digitalarkivet.no/search/79/39498?forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=op*&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&dodsaar=&dodsdato=&aarsak=&aar=&grdato=&jfdato=&sokn_kyrkje=&merknader=&laekjar=&meldt=&meldar=

Det får meg til å undra: er du heilt sikker på at ho døydde på Oppdøl Asyl? Kor var den vanlege bustaden hennar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Når eg søker i Døde og begravde i ministerialboka for Molde 1920-1948, med bustad Op(pdøl), får eg berre tre treff, ingen av dei kan vera oldemora di:

https://www.digitalarkivet.no/search/79/39498?forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=op*&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&dodsaar=&dodsdato=&aarsak=&aar=&grdato=&jfdato=&sokn_kyrkje=&merknader=&laekjar=&meldt=&meldar=

Det får meg til å undra: er du heilt sikker på at ho døydde på Oppdøl Asyl? Kor var den vanlege bustaden hennar?

Kan det ha vore ei eiga kyrkjebok for asylet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei aller fleste pasientjournalane frå Opdøl asyl skal ha blitt overført til Molde sykehus. Dei har avlevert arkiv til Statsarkivet i Trondheim men alle innsynskrav må uansett rettast til sykehuset.

Det skal finnast eksempel på at journalar til pasientar frå Sunnmøre har hamna hos Sentralsjukehuset i Ålesund. Her kan du i tilfelle rette forespørsel til Arkivverket. Men det er ikkje gitt at du får innsyn i journalen sjølv om den er av eldre dato. Du kan søke om innsyn i lenka under. Ved innsynssøknader vil dei næraste slektningane stå sterkast.(f.eks at barn av ein person vil ha større sjanse for å få innsyn enn barnebarn)  :

https://www.arkivverket.no/tjenester/sok-innsyn-til-personlige-formal/andre-henvendelser-om-innsyn-til-personlig-formal

I tillegg til kyrkjeboka for Molde kan du også sjå etter i kyrkjebok for heimplassen hennar for å finne om der står dødsårsak. Eventuelt kan du også i forespørselen til Arkivverket be om dødsårsak frå dei medisinske dødsmeldingane hos Statistisk sentralbyrå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er info jeg har funnet så langt (se bildet). Hun hadde ikke bostad på Opdøl, og var innlagt bare en kort periode. Hun bodde på Voll i Måndalen og tilhørte Voll kirke. Jeg har vært i kontakt med de ang. dødsårsak, men ikke hørt noe siden mars. Begge barn er døde så barnebarn, altså min mor, er i så fall nærmeste slektning. Takk for lenke! Jeg har i hvert fall gode tips til å gå videre i mitt søk nå 🙂

Skjermbilde 2020-08-25 kl. 19.41.29.png

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står dødsårsaka som "Insania" - sinnsjukdom, dersom eg har funne rett person, og død på Opdøl Asyl:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 543/L0565: Klokkerbok nr. 543C03, 1916-1955, s. 268
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10051102022233

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, se der ja! At insania var dødsårsaken visste vi jo på en måte fra før da bestemor alltid bare sa at hun døde fordi hun var syk i hodet. Men å være sinnsyk alene er jo ikke dødelig og derfor er jeg her. Jeg ønsker å finne ut mer om det for å vite hva familien kanskje bærer på av traume. En skjebne som dette gir jo ringvirkninger i generasjoner selv om ingen vet nøyaktig hva som skjedde. Og kanskje spesielt på grunn av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider