Gå til innhold
Arkivverket

Forhold Familysearch og kirkebøker

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

I Familysearch fant jeg vielsen til to av mine tippoldeforeldre. Se vedlagte skjermdump. Ved å bruke filmnummeret og gå inn i katalog, fant jeg at opplysningene kom fra 

Den Norske kirke Vestre Aker prestegjeld (Oslo). Vestre Aker kirke eksisterte ikke i 1810. Slik jeg har skjønt ble den delt fra Aker langt seinere. Jeg har derfor lett i Aker og også andre kirkebøker fra Oslo for å finne primærkilden til disse opplysningene, men uten hell. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan finne dette?

familysearch-tolline og anders vielse.jpg

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jostein Stokke skrev:

Rett under der hvor det staår Berger med svære bokstaver - 14. juli (?)

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0011: Ministerialbok nr. 11, 1810-1819, s. 203
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040972

Takk! Du er nok mye skarpere enn meg til å lese kirkebøker. Jeg må ha oversett dette da jeg leste meg gjennom. Sikter på å se etter første bokstav i fornavn, og her var P-en litt uklar for meg. Da står det ungkarl Peder Andersen pigen Marthe Danielsdatter paa ..... ? Linjen undre har navn på forlovere. Jeg strever nok litt med dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Arne-Sten Christiansen said:

Sikter på å se etter første bokstav i fornavn,

Jeg så etter noe som lignet på vielsesdato og så var Marthe Danielsdatter der!

Og forloverne leser du klart og tydelig i Anne-Lise sitt innlegg.

Endret av Jostein Stokke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Og i Akershus slottsmenighet:

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Aker, Klokkerbok nr. 2 (1810-1814), Viede 1810, Side 182-183
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061108010094

(Nr. 18)

Stadig litt pinlig for meg at jeg ikke har sett slik som denne. Her er jo nesten alt svært lett å lese. Jeg kjenner igjen skriften, så jeg er nesten sikker på at denne var en av de jeg så gjennom. Er redd jeg er for sløv til å lese. Men også her er det et ord jeg sliter med. Står det "paa festningen"? Det kan stemme med at Peder var smed ved Mynten som var ved Akershus festning. Men hvorfor er både ministerilaboka og klokkerboka fra Akershus slottsmenighet, og hvorfor sto det Vestre Aker i Familysearch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner personenes alder. Det står vel ofte i slike sammenhenger, men ikke her. Da hadde det vært litt lettere å lete etter fødsel. Skjønt det er heller ikke noen informasjon om hvor de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står paa Fæstningen.

Jeg har også lurt på hvorfor FS betegner disse bøkene som ‘Vestre’ Aker.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider