Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Christopher Knudsen som kjøpte Kalfjøs går i Vestby 1826?

Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Vedr Ole Nilsen på Engene gift med Maria Christophersdatter

Har en forespørsel og en arbeidshypotese på en ane, har prøvd å følge livet hans gjennom follobygdene, og dette er hva jeg tror skjedde:

Ole Nielsen, født i Ås 1796.
(døpt i Ås 4.12.1796)
Sønn av Skomager Niels Handsen og Siri Jørgensdatter.

Han utvandret til Kråkstad i 1818, for å gifte seg med enken etter Lars Tostensen, Anne Margrethe Erichsdatter 24.03.1818. De bor på Syverudplassen i Ski.

Imidlertid dør Anne Margrethe allerede 14. mars 1819, og blir begravet 24.03.1819 i Kråkstad, akkurat ett år etter at de giftet seg.

Ole Nielsen, nå ung enkemann, gifter seg på nytt med Haagine Christensdatter i Oslo (Aker) 8. mars 1821. De flytter tilbake til Syverudplassen i Ski. Haagine dør imidlertid allerede 8. november 1822, og begraves 17.11.1822 i Kråkstad. Hun dør tydeligvis i barsel, da hun begraves med sin dødfødte sønn, født og død 8. november 1822. "I Kisten med Handes Kone og Handes dødfødte drengebarn"

I 1823 gir han opp Syverdplassen i Ski/ Kråkstad og flytter til Oslo. "Har boet som Huusmand paa Syverudpladsen i Schie Sogn. Efter 2.den gang at være bliven Enkemand er flyttet til Opsloe"

I 1824 står en Ole Nilsen som innvandret fra Opsloe til Nesodden (Oppegård). I 1825 gifter han seg med Maria Christophersdatter. Nå bor han på Greverud.

Ole Nielsen og Maria Christophersdatter er mine aner. De får flere barn. Maria Christophersdatter dør i 1859.

Ole dør på Engene i Vestby 1870 der han bor med sønnen Johannes og hans familie.

Hvis noen har informasjon rundt dette og evt. kan bekrefte denne hypotesen er jeg svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2021 den 9.46, Lcnordby skrev:

Har en forespørsel og en arbeidshypotese på en ane, har prøvd å følge livet hans gjennom follobygdene, og dette er hva jeg tror skjedde:

Ole Nielsen, født i Ås 1796.
(døpt i Ås 4.12.1796)
Sønn av Skomager Niels Handsen og Siri Jørgensdatter.

Tror du må sjekke denne grundig - den Ole Nielsen som ble døpt i Ås 4.12.96 har andre påvist som sønn av Nils Hansen i Drøbak. I ft 1801 er Nils registrert som "Hagen".

Skal ellers kikke nærmere i mine notater.

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT 1801 forteller jo også om skomaker Niels Hansen og Siri Jørgensdatter med sønnen Niels på plassen Salstein under Skydsjordet med Riis i Nordby. Skomaker Niels og Siri Jørgensdatter ble viet i Ås 13. november 1779, og han kalles da for Niels Hansen Treyder, og var vel da på Treider i Ås. Jeg tviler altså ganske mye på at det er rett dåp for skomakersønnen Ole. og det at han i 1865 sier å være fra Ås trenger ikke stemme - heller at han har bodd der.

Jeg har kikket litt på Enebakk hvor Nils Olsen – ifølge Trygve Viks notater på Skislekt - gifter seg i 1785 med Haachine/Hågine/Håkine Paulsdatter (har ikke funnet vielsen..)
Barn:
Berte     1790
Anne     1793
Ole        1796
Maria    1799

Ved FT 1801 bor familien på Greverud i Kråkstad hvor Nils er husbond.

Iflg Vik dør Hågine dør på Greverud 1802, og Nils gifter seg igjen 1803 med Mari Børgesdatter – videre at familien i 1816 flytter til Store Stensrud i Aker. Dette kan være en aktuell kandidat.

Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Takk, skal sjekke infrmasjonen som kom frem i ditt siste innlegg

På 19.12.2021 den 21.33, Jarleif Nordheim skrev:

FT 1801 forteller jo også om skomaker Niels Hansen og Siri Jørgensdatter med sønnen Niels på plassen Salstein under Skydsjordet med Riis i Nordby. Skomaker Niels og Siri Jørgensdatter ble viet i Ås 13. november 1779, og han kalles da for Niels Hansen Treyder, og var vel da på Treider i Ås. Jeg tviler altså ganske mye på at det er rett dåp for skomakersønnen Ole. og det at han i 1865 sier å være fra Ås trenger ikke stemme - heller at han har bodd der.

Jeg har kikket litt på Enebakk hvor Nils Olsen – ifølge Trygve Viks notater på Skislekt - gifter seg i 1785 med Haachine/Hågine/Håkine Paulsdatter (har ikke funnet vielsen..)
Barn:
Berte     1790
Anne     1793
Ole        1796
Maria    1799

Ved FT 1801 bor familien på Greverud i Kråkstad hvor Nils er husbond.

Iflg Vik dør Hågine dør på Greverud 1802, og Nils gifter seg igjen 1803 med Mari Børgesdatter – videre at familien i 1816 flytter til Store Stensrud i Aker. Dette kan være en aktuell kandidat.

Jarleif

Takk, dette skal jeg sjekke videre.  Vielsen er i Aker  8. mars 1821, hvis min hypotese ellers stemmer.

Lars Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider