Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger i FT-1815

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Folketellinga for 1815 har jeg ikke vært bort i før. Jeg forstår hva en del av kolonnene er, men ikke alle og ikke alt innhold.

https://www.digitalarkivet.no/ft20110310660299

På linje nr. 8 står det jeg mener må være min 2xtippoldefar Peder Andersen. Men hans kone Marthe Danielsdatter står ikke nevnt. Er det bare en hovedperson pr. husstand som er registrert? Eller står kona på linjen over som M. ...?

I tredje kolonne aner det meg at det er yrke som er nevnt. Der står det trolig "Smed" og kanskje også Smed ved Mynten som jeg har sett andre steder. 

Kan det stemme at at det står at han har 2 døtre og 1 sønn? Litt vanskelig å følge linjene. Kan det står "en dreng 6 år", "en pige 5 år" og "en pige 6 år". Det jeg har funnet om barn innen 1815 er følgende: En datter født 7. mars 1810 og et tvillingpar med en jente og en gutt født 28. august 1813. Dette får jeg i så fall ikke til å stemme, selv om det kan se ut som det må være et tvillingpar. 

Jeg vil være svært takknemlig for hjelp til å forstå hele linja rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis og ikke minst sent svar følger.

Innledningsvis, – jeg har heller ikke ‹vært borti› FT 1815 før, så jeg er på særdeles ‹jomfruelig› grunn.

Kolonneoverskriftene ser for meg ut som:

Huusets No | Eieren eller Leieren | Embeds Haandtering, Dagleiere(?), Fattige og Pensionister | Mandens Alder | Konnens Alder | Børn | [over to kolonner] Deress: [så under]: |Sønnernes Alder | Døttrenes Alder | Tjeneste Drenger og Alder | Tjeneste Piger og Alder |

Og ifølge dette ‹skjemaet› virker det i alle fall for meg som at eiere/leiere er ført først, om det være seg mann eller kvinne (fortinnnsvis enker i siste tilfelle ser det ut som(?)). Ingen koners navn er ført i.f.m mennene. Kun alder på disse. (Jeg kan som alltid ta fryktelig feil.)

Slik at i hus. nr. 4 ser det ut til at Iver Larsen er eier, og leier ut til diverse personer.

«Peder Andersen, Smedsvend», tror jeg er riktig. At innførselen over skulle ha noe med hans kone å gjøre, finner jeg ytterst tvilsomt, både m.h.t. aldersforskjellen og at  M. Deger?? har to barn: «1 Dreng 16 Aar, 1 Pige 6 Aar», mens Peder Andersen har ett barn «1Pige 5 Aar».

Klarer ikke å se at det noesteds står at han var smed «ved Mynten». Her, i hvert fall. (Høyde for formidable feil her også.)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Skulle ikke tro det var to smeder med samme navn på samme sted, men om dette er min Peder så må to barn være døde eller satt bort. En pige på 5 år passer. Det står ved vielse og barnas fødsel at de bor på «Fæstningen»/«Hovedtangen».

Endret av Arne-Sten Christiansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vi her får vite er at Peder Andersen er Smedsvend og 32 år, at hans kone er 39 år, og at han/de har ett barn, nemlig en Pige på 5 år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må gå ut i fra at dette er min mann. Det er i 1817 ved min tippoldemors fødsel det står at faren var smed ved Mynten. Da kan han ha vært smedsvend i 1815. 

Greit å få vite disse 2xtippoldeforeldrenes alder. 

Nå må jeg lete etter om tvillingparet født i 1813 fikk korte liv.

Så får jeg prøve å finne familien i en seinere folketelling. Håper å finne ut hvor Peder og Marthe kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider