Kai Løseth Skrevet August 30, 2020 Del Skrevet August 30, 2020 Her er side 378a i tingbok 1882 – 1887:https://www.digitalarkivet.no/rg20090420371016 Dei neste to sidene er dessverre ikkje skanna. Eg har kontakta Statsarkivet i Trondheim, og dei var velvillige og skanna sidene til meg. Fila er for stor til å legge ved her. Eg har tatt utsnitt av dei tre aktuelle områda eg har problem med, og håper det går an å lese det, og at nokon vil prøve seg på det. til at giøre giøre Forklaring om de Tyverier, som Arrestanten hos dem har begaaet, og Eedelig at til? sig hvad de har mistet. Begge de indstevnte Arrestantens Nøst; et Fiske Snøre stial han og fra ham i Eierens Nøst og blev igienfunden i Arrestantens Nøst, dog var ?? Stenen og Angelen fraskaaret. Begge de bestiaalne sagde at have faaet sit tilbage. Arrestanten tilstod at have taget 1 øxe, som han fant nede ved Stranden?? ved Gaardens Søe Huuse, og et Reb fant han paa en Vei, som Comparenten vedkiendte sig samtlig at miste sin Huud i Fængsel betale tvegiæld af det stiaalne med 3 rd 2 sk samt have sin hovedlod for- brudt. Paa tilspørgelse declarerede Arrestanten at han med denne Dom er fornøyet, uden at den ?? indstevnte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Kristensen Skrevet August 31, 2020 Del Skrevet August 31, 2020 God morgen. Dette er i hvert fall en begynnelse, og så får ekspertene forhåpentligvis ta resten. 14 timer siden, Kai Løseth skrev: Eedelig at til? sig hvad tilhende 14 timer siden, Kai Løseth skrev: var ?? Stenen og Angelen Den første bokstaven ser ut som en stor G ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet August 31, 2020 Del Skrevet August 31, 2020 15 timer siden, Kai Løseth skrev: var ?? Stenen og Angelen fraskaaret. Begge de "Grot Stenen" (brukt om visse steinslag, sjå m.a. Strøm, Hans / Physisk og Oekonomisk Beskrivelse over Fogderiet Søndmør, beliggende i Bergens Stift i Norge [Snm1762] , b. I s. 436 ) (eller setelarkivet for Norsk ordbok, http://usd.uib.no/perl/search/search.cgi; "grjotstein", id= 2838021) Ivar Kristensen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sølvi Løchen Skrevet August 31, 2020 Del Skrevet August 31, 2020 15 timer siden, Kai Løseth skrev: il at giøre giøre Forklaring om de Tyverier, som Arrestanten hos dem har begaaet, og Eedelig at til? sig hvad de har mistet. Jeg leser det som - tilhorende sig hvad de har mistet Sølvi Ivar Kristensen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Kristensen Skrevet August 31, 2020 Del Skrevet August 31, 2020 Du leser nok bedre enn meg, Sølvi. Jeg tror du har rett. Sølvi Løchen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Løseth Skrevet August 31, 2020 Forfatter Del Skrevet August 31, 2020 Mange takk til Sølvi, Ivar og Ivar S. som har oppklara to av dei fire problemorda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet August 31, 2020 Del Skrevet August 31, 2020 tilhvendeGrothiemme Ivar Kristensen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Kristensen Skrevet August 31, 2020 Del Skrevet August 31, 2020 2 timer siden, Else B. Rustad skrev: tilhvende Jaja, så var jeg visst ikke den eneste som leste dette litt feil (selv om det kanskje passer best med "tilhende sig"). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Løseth Skrevet August 31, 2020 Forfatter Del Skrevet August 31, 2020 Takk igjen Else B. No er det ordet i siste avsnitt som mangler. Min kunnskap og fantasi strekk ikkje til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet August 31, 2020 Del Skrevet August 31, 2020 Bleve? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Løseth Skrevet August 31, 2020 Forfatter Del Skrevet August 31, 2020 Ja, det trur eg du kan ha rett i. Og då vert vel siste linja slik: denne Dom er fornøyet, uden at den Bleve indstevnt. 🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå