Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprestens manntall 1665-66 Helgeland

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Driver å transkriberer Sogneprestens manntall for Helgeland, og det hender rett som det er at jeg støter på ting jeg er usikker på eller rett og slett ikke skjønner. Tenkte å legge dette ut i denne tråden etterhvert. 

Først ut - side 9:

https://media.digitalarkivet.no/view/35531/17

Under Lenæs og husmend (fjerde siste linje helt til høyre) står det noe etter Niels Iffrsen og før 25 a.

...ug. Noen forslag?

Samme siden nederst til høyre leser jeg Oluff dochter 100. Enig? (Hva skal det i så fall bety? Man hadde vel ikke doktorer på bygda på 1600-tallet?)

(Har en gammel transkribsjon jeg bruker til hjelp og korrektur, men der står det kun Oluff på den siste, og det er heller ikke nevnt noe om ordet etter Nils Iversen.)

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen usikkerheter i Tjøtta fjerding også. 

https://media.digitalarkivet.no/view/35531/21

s. 17 under første gård Suines og Hussmend. Siste person der. Jeg leser Niels Hundsen 40. Aldri hørt om en Hundsen før? Enig/uenig?

Så et hopp til s. 21 https://media.digitalarkivet.no/view/35531/23 under Tiøto. Her er det noen annen som har ført pennen og jeg sliter litt med denne. Tror kanskje jeg har lest mye rett, men ramser opp det jeg fremdeles er litt usikker på:

De to første tjenestedrengene: Lodvick og Oluf Bertesson. Så siste husmann: Hacken Husm. Enig/uenig?

Til sist en alder som er litt slurvete skrevet på s. 22. Nest nederst Nødøen under sønner. Peder. Jeg tolker det som et 8-tall som bommer litt. Den gamle avskriften tolker det som 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen klar H.   Det kan like gjerne vere ein K; altså "Knudsen".

"Lodvick" og "Oluf Bertesson" kan det vere (men det manglar prikk over i-en).

"Hacken Husm"  (over står "oc" (og))

8-tal som "bommar litt" kan det vere;

eller 3-tal som "bommar litt"  - eller kanskje tilmed eit 5-tal som "bommar litt"

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er ingen klar H.   Det kan like gjerne vere ein K; altså "Knudsen".

Jeg skrev Knudsen først, så ser hva du sier, men sammenlign med Knud, drengen på Myndenes og Hans (dreng) under Husmenn nesten nederst på samme side. 

Ser vel ut som jeg uansett må sette inn noen ?? etter forsøkene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider