Gå til innhold
Arkivverket

Jeg lurer på hvordan jeg skal finne en person?

Ivar Høyem
 Del

Recommended Posts

Min far Karl Andreas Høyem født 25.11.1903 død 25.3.1977 giftet seg med Else Thora Høyem (født Dahl) født 11.1.1912 død 25.3.1977. De giftet seg hos byfogden i Trondheim ca. 21.11.1963. De bodde i Gyldenløwes gt. 10 Trondheim. Dette var også Else Thora Dahls barndomshjem.

Hun hadde en yngre søster som har en sønn født ca. 1950 som trolig bor i Trondheim. Jeg prøver å finne fram til denne sønnen. Søsteren var gift med nytt etternavn men bodde trolig også på samme adresse lenge. (Else var ikke min mor)

Håper å få hjelp til hvordan jeg skal lete opp disse opplysningene. (mulig at søsteren var forlover da de giftet seg?)

Mvh. Ivar Høyem (født 23.12.1946)

Endret av Ivar Høyem
Sorry, feil dødsår på Else skal være 1999...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer, selv om jeg bare er bruker av Digitalarkivet. Slike ‘letespørsmål’ er det nok bedre å poste i 

Brukernes eget forum

Familien i 1925. Else Tora er yngst.

1879 Mellomveien 10 

Leilighet:

08 

Plassering:
-
Etasje:
2

001 Karl Reinholdt Julius Dahl 00 1877-04-15 Trondheim - - g Mursvend
002 Klara Martine Dahl 00 1882-09-17 Stenkjær - - g husmor
003Reidun Konstanse Dahl 00 1905-05-17 Trondheim - - - Butikdame
004 Inger Johanne Dahl 00 1908-03-18 Trondheim - - - Butikdame
005 Åsta Marie Dahl 00 1909-11-13 Trondheim - - - -
006 Einar Torbjørn Dahl 00 1911-09-05 Trondheim - - - -
007 Else Tora Dahl 00 1912-11-01 Trondheim - - - -
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomveien hører til Lademoen kirke, og her må en bla seg gjennom kirkebøkene til en forhåpentligvis kommer over enda flere barn til dette foreldreparet. Lettere å lete om en vet navnet til søsteren.

http://hemneslekt.net/kirkesogn.html

Gyldenløves gate er Bakklandet (Bakke) sogn.

Kirkebøker for Lademoen og Bakklandet (Bakke) sogn: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=1601S5&start_year=&end_year=&text=

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise og tusen takk for hurtig svar! Ja det er nok en av disse søstrene jeg søker. De er jo alle døde nå men hvordan skal jeg finne videre til deres sønner? Jeg husker bare å ha truffet en av dem. (Else hadde ikke barn)

Poenget er at han trolig er i besittelse av noen familiealbum som jeg gjerne skulle ha hatt kopier av. Jeg bor i Sandnes.

Jeg skal følge opp dine tips senere når jeg får tid. Mvh. Ivar H. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan også søke i aviser på Nasjonalbiblioteket - nb. no.

Jeg fant sannsynligvis en av søstrene, Inger Johannes vielse annonsert i Arbeider-avisa 15. mars 1939:

Ekteskap inngåes lørdag 18, mars mellem frk. Inger Johanne Dahl og elektrotekniker Arne Holm. Bryllupet feires på- Stallheim, Selsbakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysning for den eldste søsteren,  Reidun Konstanse Dahl 1. august 1931 i Adresseavisen:

Ekteskapsiysnlnger. Cartfjord, Odd Yigdal, tekniker, og Reidun Konstanse Dahl, Tr.heim. 

Dagsposten  (Trondheim: 1877-1945) tirdag 15. september 1931:
Ekteskapsiysnlnger. Cartfjord, Odd Yigdal, tekniker, og 
Reidun Konstanse Dahl, Tr.heim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressa fredag 16. august 1974:

Aasta Marie Dahl ble bisatt fra Tilfredshet kapell torsdag. En blomsterdekorasjon lå på båren fra barn og

Om dette er henne, hadde hun ikke skiftet navn. Dødsannonsen vil vise om det står navn på ev. barn.

Hva mer som står her, må en søke fram på et bibliotek eller kanskje får en søkt om en abonnerer på avisen.

NB. Det kan være en annen, for fem dager senere, 21/8, står dette (er vel liste over anmeldte dødsfall):

Enkefru Aasta Marie Dahl, f. 1896. 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider