Gå til innhold
Arkivverket

Mangler kilde til detaljer i rettsak 1698

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Et stykke ut i dette innlegget: 

fikk jeg vite om en rettsak fra 1698 som omhandlet Jens Christensen Seest(ed). Saken er omskrevet i Trondhjems guldsmeder 1 av Johan Ernst Brodahl og begynner et stykke ned på side 166: "Men tirsdag den 18. oktober 1698..." https://www.nb.no/items/4b4cfad5ff1e8cec5a455ba2031dd5ee?page=167&searchText="Jørgen Jensen"

Jeg har funnet saken i bytinget, som strekker seg over flere ting. Se dette innlegget:

https://forum.arkivverket.no/topic/251482-jørgen-jensen-trondheimsborger-til-kulstadsjøen/?do=findComment&comment=2134138

Greia er at veldig lite av detaljene i Brodahls bok er nevnt i rettsaken. Allerede første linje mangler dekning i rettsreferatet. Det nevnes aldri noen dato for krangelen. Jørgen Jensen nevnes aldri. I Trondhjems guldsmeder omtales også innholdet i en skriftlig besigtigelse, som nevnes i rettsaken, men ikke innholdet. Likeledes nevnes det diverse skriftlige forklaringer i rettsaken, men innholdes beskrives aldri med et ord. Mao. må Johan Ernst i 1921 ha hatt tilgang til de skriftlige innleggene i rettsaken. Jeg sendte derfor en forespørsel til Statsarkivet om disse vedleggene og fikk svar i dag: "Vi har undersøkt katalogen over arkivene vi oppbevarer etter Trondheim byfogd, og kan ikke se at det er bevart saksdokumenter eldre enn 1707."

Så da er mitt spørsmål - er det noen som har forslag til hvor disse saksdokumentene kan finnes? Er det et annet arkiv som kan ha disse? Eller er de rett og slett forsvunnet i løpet av de sist 100 årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.