Gå til innhold
Arkivverket

Amalie Jensine Sandberg / Lyngaas i Oslo fra 1923

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Amalie Jensine f. 28.11.1890 i Kristiania gifter seg i Kristiania i 1914 med cand. theol. Harvey Olaf Lyngaas f. 07.01.1886 i Kristiania. De flytter allerede samme året til Lindås i Hordaland der han blir residerende kapellan. i 1917 flytter de videre til Alversund i Hordaland.

I 1922/23 flytter ekteparet fra hverandre, og Amalie flytter til Oslo ifølge familiehistorien. De blir skilt og hun tar tilbake pikenavnet sitt. Hun livnærer seg  ved å spille piano bla på kino- Bosetter seg etter hvert i Kirkeveien. 

29. august 1922 dør hennes far, kaptein Ernst Johannes Sandberg i bygården han tidligere kjøpte, Holbergsgaten 21.

Er det mulig å finne et evt skifte etter ham?

Noen som vet hva finnes av kommunale folketellinger eller adressebøker i Oslo som dekker både Holbergsgaten 21 og Kirkeveien fra ca 1923?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bente Borgen skrev:

29. august 1922 dør hennes far, kaptein Ernst Johannes Sandberg i bygården han tidligere kjøpte, Holbergsgaten 21.

Noen som vet hva finnes av kommunale folketellinger eller adressebøker i Oslo som dekker både Holbergsgaten 21 og Kirkeveien fra ca 1923?

Faren døydde 9. august 1922. Dødsfallsprotokollen høgre side nr. 1148:

SAO, Oslo skifterett, G/Ga/Gac/L0011: Dødsfallsprotokoll, 1921-1923, s. 189
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090515360200

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørst vel om det var noe skifte så lenge det i følgje Dødsfallsprotokollen berre var eitt barn = ein arving. I Dødsfallsprotokollen står det jo (også):

"11/8 22 Erklæring om boets overdragelse Jno 259/1922"

image.png.a5599b7d20b0b3d81c3bb50ee6597916.png

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
På 4.9.2020 den 7.47, Bente Borgen skrev:

Amalie Jensine f. 28.11.1890 i Kristiania gifter seg i Kristiania i 1914 med cand. theol. Harvey Olaf Lyngaas f. 07.01.1886 i Kristiania. De flytter allerede samme året til Lindås i Hordaland der han blir residerende kapellan. i 1917 flytter de videre til Alversund i Hordaland.

I 1922/23 flytter ekteparet fra hverandre, og Amalie flytter til Oslo ifølge familiehistorien. De blir skilt og hun tar tilbake pikenavnet sitt. Hun livnærer seg  ved å spille piano bla på kino- Bosetter seg etter hvert i Kirkeveien. 

Hei

Jeg har en Inger Johanne-bok som er gitt i gave til Amalie Sandberg fra hennes mor julaften 1898. Den har tilhørt min bestemor og hennes søsken som er fra Froland i Aust-Agder. Jeg vet ikke hvordan boken er kommet til dem, men jeg tror Lyngaas var prest i Froland. Jeg har ikke funnet dokumentasjon på det, men mener å huske at min mor har nevnt det. Han var også prest i det distriktet min far kommer fra, og har muligens døpt min far og hans eldre søsken da han var prest i Alversund.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.