Gå til innhold
Arkivverket

Noen trøndere her som kan ramse opp de 10 største gårdene rundt Trondheim ca år 1910?

Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

eg er ikkje trønder...

Det vert spørsmål

- om kor langt ut "rundt" rekk?  Strinda? Melhus? Innherred?

- korleis du måler storleik (areal, landskyld, storleik på våningshus/tun,...)?

- kva du meiner med "gard"? (matrikkel)gard?, bruk?  er "lystgardar" med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

eg er ikkje trønder...

Det vert spørsmål

4 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

eg er ikkje trønder...

Det vert spørsmål

hei.

Vet bare at en mulig slektning kom fra en fin familie fra en stor gård, antakeligvis, ved Trondheim. Jeg skal søke fødselsregistre i alle prestegjeld i s-Trøndelag så prøver å begrense noe,hvis mulig 🙂 Har ellers søkt i alle digitaliserte  bygdebøker i s-Trøndelag uten hell.  mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

eg er ikkje trønder...

Det vert spørsmål

nå har jeg skrevet ut et kart  som viser kommuner 1998. Om jeg  finner de store gårdene rundt 1910-1920, innen hver kommune gjenstår å se.

Tenker å starte med Trondheim (hvis det ligger storgårder der) og jobbe meg utover i sirkel.

1.Malvik, Trondheim, Klæbu

2.Rissa, Orkdal, Skaun, Melhus,Midtre Gauldal, Selbu

Forhåpentligvis finne de største og velansette gårder blandt disse og ut fra dette prioritere rekkefølgen for lesing av kirkebøker. mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Jan Eikeland skrev:

Forhåpentligvis finne de største og velansette gårder blandt disse og ut fra dette prioritere rekkefølgen for lesing av kirkebøker. mvh

Det finnes store gårder i så å si hvert eneste prestegjeld. Dette virker som en tidkrevende fremgangsmåte som ikke tjener til å eliminere stort. Jeg tror jeg heller ville gått i gang med kirkebøkene direkte; har du fødselsåret på slektningen, blir det likevel ikke så mye å lete gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Det finnes store gårder i så å si hvert eneste prestegjeld. Dette virker som en tidkrevende fremgangsmåte som ikke tjener til å eliminere stort. Jeg tror jeg heller ville gått i gang med kirkebøkene direkte; har du fødselsåret på slektningen, blir det likevel ikke så mye å lete gjennom.

hei. Mulig du har rett i det. Jeg har ingen info om personen enn at han kom fra fin familie fra en stor gård i nærhet av Trondheim, men har navn og fødselsdato/sted noe om hans partner som ble "sendt" sørover med en slump penger, etter at personen døde.(hun var visstnok ikke "fin" nok for resten av familien. Har søkt, i forskjellige versjoner, på denne partneren  men hun dukker ikke opp annet enn 1år i en adressebok for Trondheim. Derfor håper jeg på å finne henne som mor i kirkebøkenes fødselsoversikt i en sannsynlig periode på ca. 5år.Men det blir en h.. lang økt. Trøndelag er stort, men gøy hvis fisken napper. mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Elin Galtung Lihaug said:

Har du søkt på FamilySearch? Det er mange muligheter for å søke der.

ja, etter beste evne, men er nok langt fra  de beste innen søk 🙂

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Eikeland skrev:

nå har jeg skrevet ut et kart  som viser kommuner 1998. Om jeg  finner de store gårdene rundt 1910-1920, innen hver kommune gjenstår å se.

Tenker å starte med Trondheim (hvis det ligger storgårder der) og jobbe meg utover i sirkel.

1.Malvik, Trondheim, Klæbu

2.Rissa, Orkdal, Skaun, Melhus,Midtre Gauldal, Selbu

Dette ser ut som ei vanskeleg tilnærming til problemet...

Adjektiv som "stor"/"gjæv" osv er nokså tøyelege og relative;

Du anar tydelegvis ikkje om familien er "fin" fordi dei har stor gard med stor inntekt, eller om dei har store/fine hus på ein mindre gard

og stor inntekt/formue frå annan aktivitet.  Det var rikfolk som hadde "residens" på ein gard utanfor Trondheim. 

Landbruksmessig sett, kunne dei vere småbrukarar.

Det var mange slike rundt byen.

Trur du like godt kan gå laus på kyrkjebøkene direkte og sjå etter namn.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Eikeland skrev:

ja, etter beste evne, men er nok langt fra  de beste innen søk 🙂

Hvis det er på 1900-tallet du søker, har FamilySearch lite, dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan! Lurer på ein ting. Du seier "en mulig slektning". Om du ikkje har namn eller gardsnamn korleis kan du vite at du har funne rett person om du ikkje har nokon opplysningar om han?

Har du ingenting å gå etter anna enn størrelsen på gården? Du veit kanskje kva for etternamn som er sannsynlig om det er ein slektning av deg. Gardsnamn var ofte brukt som etternamn på den tida.

Denne partneren, var ho ikkje gift med den du leiter etter? Men du trur eller veit at dei hadde born saman? Og kva for årstal av adresseboka fann du ho? Om det er ut på 1900-talet kan du kanskje finne ho i Nasjonalbiblioteket sin avisdatabase (dersom avisene i Trondheim og omegn er scanna) : https://www.nb.no/search

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider