Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av navn 1789

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Vil gjerne ha hjelp til å tyde navn i dåpen til Magdalena Elisabet 1.juli 1789. Denne gangen er det flere navn jeg stusser på i samme dåp.

" F Husar Johan Fridrik Mandfeldt, Anne Sophia?? f Anne M Wilbens??, Anne Jefruss?? Corporal David?? Corp Langenhagen Corp. Hansen"

https://www.digitalarkivet.no/kb20061107020247

image.png.8799845c9342543dd9df7f52ad67cd16.png

Vennlig hilsen Sølvi L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

" F Husar Johan Fridrik Mandfeldt, Anne Sophia?? f Anne M Wilbens??, Anne Jefruss?? Corporal David?? Corp Langenhagen Corp. Hansen"

Enig med deg i lesinga. 1) "Anne Sophia" ser ut som det mest sannsynlige. 2) "Wilbens", ja. 3) Eg les også "Jefruss[en?]", som eg ikkje gjenkjenner/finn som namn, variant av Jofri(e)(d)s(sen/Jofre(d)s(sen)? 4) Eg les "Davidern" som for meg ikkje gir meining, bør vera eit etternamn, Davidsen hadde passa betre!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Enig med deg i lesinga. 1) "Anne Sophia" ser ut som det mest sannsynlige. 2) "Wilbens", ja. 3) Eg les også "Jefruss[en?]", som eg ikkje gjenkjenner/finn som namn, variant av Jofri(e)(d)s(sen/Jofre(d)s(sen)? 4) Eg les "Davidern" som for meg ikkje gir meining, bør vera eit etternamn, Davidsen hadde passa betre!

Takknemlig for svar 🙂 merkelige navn, Jefruss og Davidern, som jeg antagelig bare må føre opp med spørsmålstegn. Man skal jo være tro mot originalen 😏 Ditt forslag om Jofriedssen eller Jofredssen kan jo stemme, og presten har skrevet ned navnet slik han syntes han hørte det !

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.