Gå til innhold
Arkivverket

Arne Knutsson Jordanger var født 08.11.1860 i Gloppen: Tyde skrift i Karater-/fangebøker nr. 26 fra Botsfengselet?

Kåre Langø
 Del

Recommended Posts

Arne Knutsson Jordanger var født 08.11.1860 i Gloppen i Nordfjord. Han ble gift med Ingeborg Serine Haukås født 20.08.1867 (oldemor til min kone) den 18.12.1896 i Stavanger.

Iht folketellingen i 1891, var Arne Jordanger registrert som fange på Botsfengslet i Oslo i perioden 16.11.1889 - 26.07.1891. Det henvises til Karakter-/fangebøker, nr. 26. Hva han satt inne for, har vært vanskelig tyde utfra skriften i fangeboken. Han ble løslatt fra Botsfengslet 26.07.1891. Kan dere hjelpe meg å tyde skriften i Karater-/fangebøker nr. 26 fra Botsfengselet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderen døde for nogle og 20 Aar siden, Faderen omtrent samtidig. 6 Sødskende: Anders (28 Aar) er Murer i Bergen, Erik (32 Aar) er Snedker sammesteds, Carl[?] (28 Aar) er i Gloppen, Anne (38 Aar) tjener i Bergen, Synneve (36 Aar) er gift i Bergen med Murer Jacob Johnsen. Ingen af Slægten straffet. Angld. var hjemme til sin Confirmation. Reiste saa til Bergen og stod 3 Aar i Boutik hos Nils Simensen. Kom saa [....] Underofficerskolen, hvor han var i 3 Aar og blev udexamineret som Sergeant. Senere har han været dels ude tilsøs og dels i Bergen, hvor han i de sidste Par Aars Tid har levet som Graastensmurer. Har dog ogsaa været i Nordland og handlet med "Klokker". Har dog aldrig været saa længe som 1 Aar udenfor Bergen siden han kom hjemmefra. Efter endt Straf vil han til Bodø for at fiske.
Vakkert Menneske, men har været meget drikfeldig. Har den hele Tid været Stolmager.
Var i 2 Classe og havde Tobak.
Uden Tillæg har han ved Løsladelsen vundet 3,5 Kg. Præstens Charakter ved Indkomst og Løsladelse: 3/2,5 for Læsning, 3/3 for Christendomskundskab, 3/3 for Skrivning.

Skrevet et Brev til Søsteren Sønneve og faaet Svar. Intet Besøg.
Reiser til Bodø for at fiske.
Tækkeligt, vakkert Menneske, hvis Forhold i enhver Henseende har været godt. Men som Drikfældig er han desværre meget tvivlsom.

31/7-91 har han paa Bodø Politikammer kvitteret for tilsendte Kr. 4,15
17/12-92 forlangte 4de Comp. af Fjordenes Landværnsbataljon Attest.
Sendt 22/12-92
6/3-94 Akterne sendt byfogden i Stavanger.
30/3 Indkom han i Trondhjems Strafanstalt paa 7 Mdr. -:- 5 Dg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette - her fell ein av mine forsvunne glopparar på plass. Om du er på veg vidare bakover frå han, kan eg gjerne dele informasjon med deg; eg har forfedrene komplett i 4 generasjonar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Sigdestad 🤠tusen takk for den informasjon du har tydet fra fangbøker etter Arne Knutsson Jordanger,. Her falt mange brikker på plass 

Aase R. Sæther-Gloppen 🤠 eg setter pris at du vil dele informasjon om slekta bakover til Arne Knutsson Jordanger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider