Gå til innhold
Arkivverket

LØST:Tyding av dåp i Ringsaker 1820

May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

48 minutter siden, Steinar Vasaasen skrev:

Det er riktig som Ivar skriver, og dette og annet kan du lett finne siden dette er trankskribert og søkbart på DA:

ja...  , men innskotet mellom "Smestad Eie" og "Inderster" er ikkje med i avskrifta(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskrifta er av ministerialboka, og der står ikkje dette ordet som då klokkaren har sett til. Kan det stå "Smestad Eie, øvre"?

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser no ein strek som kan vera s, framfor o/ø, så "søndre"? (dersom det då fantest ein plass med namnet Smedstad Eie, søndre.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og forslag, - ved Johannes sin vielse i 1846 står det nemlig angitt Herberg-Kjos som fødested/oppholdssted. Da tenker jeg at jeg skal undersøke om disse stedsnavnene i Ringsaker er i nærheten av hverandre og om det er noe som heter Smedstad Eie, søndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• May Britt Hanstad changed the title to LØST:Tyding av dåp i Ringsaker 1820

Husmansplatser fick ändelsen eie i kombination med den gård den tillhörde. Detta var vanligt på Östlandet. Så Smestadeie var således en husmansplats som låg under gården Smestad. OM det är så att det även står söndre så vittnar det om att det fanns fler gårdar under Smestad (jag tycker inte det står söndre (?) men jag kan ha fel om det)

Endret av Tove Backström
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

eg meiner det ikkje står "søndre" her.

Precis vad jag nyss la till i min text också... det står något annat, det kan vi enas om 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Ja ... men Smestad (og Smestad-eie) er vel ikkje i Brøttum sokn (men i Ringsaker sokn)?

jeg er dessverre ikke så lokalkjent, så jeg tenkte at Brøttum var i  Ringsaker kommune. Men kan det være at Smestad-eie kan finnes i to forskjellige sokn da kanskje? 

Johannes er en av mine tipp-tipp-oldeforeldre og i et slektskart som jeg tegner opp så er tipp-tipp den siste som jeg tegner opp, så det at jeg vet at han er fra en husmannsplass kalt Smestad-eie holder egentlig for meg nå.  Om det skulle være noen som er mer lokalkjent og som kan si noe mer nøyaktig er det fint, men ikke noe krav fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Smedstadeie er uansett korrekt. Det stemmer også med opplysningane ved konfirmasjonen, fødestad Smestadeie, bustad "no" (ved konfirmasjonen,) Fjellstadeie

https://www.digitalarkivet.no/pk00000001428730

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inget Smestad i Bröttum. Men i Ringsaker finns gården. Tyvärr ingen åtkomst till bygdeböcker för Ringsaker men under Norske gardsbruk finns den med. Gård nr 381.
https://www.nb.no/items/393f7e924013ef54c1fcbd6753dce2f8?page=171

smestad.JPG

Endret av Tove Backström
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, May Britt Hanstad skrev:

jeg er dessverre ikke så lokalkjent, så jeg tenkte at Brøttum var i  Ringsaker kommune. Men kan det være at Smestad-eie kan finnes i to forskjellige sokn da kanskje? .

4 timer siden, May Britt Hanstad skrev:

Jeg finner i allefall Smestad Eie i boka Slekter og gårder i Brøttum Sogn 🙂 https://www.nb.no/items/2898164f17c90950a995f0cca0ecf256?page=0&searchText="Smestad eie"

Eg har ingen lokalkjennskap her, men lell:

Protokollen du viste til i den første postinga gjeld Ringsaker prestegjeld.

Brøttum var eit annekssokn under Ringsaker prestegjeld (det står i infoen til protokollen; klikk på i-en oppe til høgre).

Bygdeboka du viste til, gjeld (som du sjølv observerer frå tittelen) for Brøttum sokn.

Dei "Smestad eie" du finn her, er folk med dette namnet. Men du fann ikkje plassen i denne boka.

Det er fordi Smestad (og -eie) låg i hovudsoknet Ringsaker (ifl. Norske Gaardnavne, basert på matrikkelen 1886).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tove Backström skrev:

Den ligger strax norr om Moelv och dagens adress är Turistvegen 19 och 21, Moelv

moelv.JPG

Tusen takk for mye hjelp. Jeg ser i kartet at det ligger en gård som heter Fjellstad rett i nærheten, og der er det jo de bor ved Johannes konfirmasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider