Gå til innhold
Arkivverket

Reinholt Gudbrandsen , født 1897

Arne Hove Ødegård
 Del

Recommended Posts

Søker opplysninger om Reinholt Gudbrandsen, født 1897. Han fikk 26.02.1917 Sandsvær, Buskerud en sønn, Gudbrand med Gunda Gudbrandsen, født 18.11.1896 Øvre Eiker, Buskerud. Reinholt er i den sammenhengen nevnt som sømand, bosatt i Holmestrand. 

De er de eneste opplysninger jeg har om Reinholt. Noen som har flere opplysninger om han ?

Mvh

Arne Hove-Ødegård

Endret av Arne Hove Ødegård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Arne Hove Ødegård skrev:

øker opplysninger om Reinholt Gudbrandsen, født 1887. Han fikk 26.02.1917 Sandsvær, Buskerud en sønn, Gudbrand med Gunda Gudbrandsen, født 18.11.1896 Øvre Eiker, Buskerud.

Det ser ut som Gunda flytter til Drammen i 1911:

https://www.digitalarkivet.no/view/152/pe00000001226026

Gunda i 1910?

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036473000343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger, Grethe :-). Gunda og Gudbrand har jeg gode oversikter på :-). Linkene dine stemmer med de opplysninger jeg har :-). Problemet er Reinholt. Tilsynelatende har han ingen tilknytning til Gunda og Gudbrand etter sistnevntes fødsel.

Jeg kan se at My Herritage har en overskt over "Norske vielsel 1660 - 1926" og at en Reinholt Gudbrandsen er oppført der. Ettersom jeg ikke er der, så har jeg ikke kunnet forfølge den opplysningen.

Slik sett har jeg ingen opplysninger om Reinholt utover at han er far til Gudbrand og det er opplysninger vedr. han jeg søker.

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinhold ble vel født i 1897, ikke 1887 slik det står i første post (ref. Grethe sin link til kirkeboken over). Kan være lurt å oppdatere tråd-subject 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene i Porsgrunn og omegn viser til lysningen mellom Gudbrand Grønseth og Anna Amundsen i 1945:

https://www.nb.no/search?q="gudbrand grønseth"~2&mediatype=aviser

Har ikke funnet lysningen eller vielsen i kirkebøkene for Porsgrunn, Bamble eller Eidanger. Det ville vært interessant å se hvilken far Gudbrand er oppført med her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, min «slendrian» vedr. fødselsår på Reinholt. Riktig som du skriver, Finn, dette er riktig Gudbrand :-). 
Men Reinholt er stadig et mysterium 😊

mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk for innspill og innlegg :-). 

Det er nok ingen tvil om at det er Reinholt som er far til Gudbrand. I tillegg til kirkeboka er det kjent og akseptert i Gudbrands familie at Reinholt er faren. 

Problemet er at hverken jeg eller noen i hans familie har funnet opplysninger omhan utover det som står i kirkeboka ved Gudbrands fødsel i 1917.

Håper fortsatt på at noen kan bidra med opplysninger vedr, Reinholt 🙂

Mvh

Arne H-Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Frank : De dødsannonser du henviser til for Gudbrand Grønseth i Hokksund i 1986 er nok ikke den Gudbrand som vi skriver om her. "Vår" Gudbrand døde i Eidanger, Porsgrunn 4. juni 1981.

Mvh

Arne H-Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe : Jeg har dessverre ikke sted og tidspunkt da Gunda og Kristian giftet seg. De fikk sitt første barn, Signe Marie 7. februar 1919, født på Grønseth, Svarstad, Lardal, Vestfold. Muligvis er de da gift 1918-1919. 

Opplysningene om Gunda er at hun bodde på gården Steinshorneeie, Øvre Eiker, Buskerud ved folketellingen 1910. Nevnt som fosterdatter hos Elise og Karl Svendsrud.

Ved Gudbrands fødsel 1917 bodde hun på Tveiten, Komnes, Buskerud. Nevnt å være hjemmeværende.

Slik sett hadde hun ikke noe forankringspunkt forut for giftemålet som knytter henne til et sogn/en kirke.

Kristian var fra Lardal, Vestfold. Så langt jeg har kunnet bla i kirkebøkene for dette og omkringliggende sogn finner jeg ikke deres navn.

Mvh

Arne H-Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudbrand har trolig konfirmert seg rundt 1932/1933. Hvor bodde han da? Det ville vært interessant å se hvilken far som er oppført ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arne Hove Ødegård skrev:

De fikk sitt første barn, Signe Marie 7. februar 1919, født på Grønseth, Svarstad, Lardal, Vestfold.

https://media.digitalarkivet.no/view/1300/15

Det ser ikke ut som det er skannet konfirmasjoner på 1930-tallet for Svarstad sokn:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=0728S1&start_year=&end_year=&text=

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider