Gå til innhold
Arkivverket

Peder Halvorsen & Maren Christensdatter

Odd Jan Skriubakken
 Del

Recommended Posts

Denne var vanskelig. Her er noe av det jeg tydet:

NB. Disse holder? ej allene? Kongelige Tilladelse at komme i Ægteskab, i ... ... lovbrytig.. ... og holder? Kongebref at Copuleres i Huuset uden ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Halvorsen var født i 1726 og altså bare 15 år gammel (!) i 1741. Maren var enke og 11 år eldre. 

De fikk mange barn sammen, men måtte i 1749 forlate gården. Den ble solgt på tvangsauksjon. Peder var nok ikke bare for ung til å gifte seg, men også til å drive en gård. 

Takk - men jeg skulle gjerne ha fått tydet hele teksten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB. Disse hafde ej allene Kongelige Tilladelse at komme i Ægteskab, i 3die leed beslegtiget og hafde Kongebref at Copuleres i Huuset uden forudgaa[ende]...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

- og så tror jeg at prestens nota bene fortsetter øverst  i neste spalte: ----(uden forudgaaende)  tillatelse og -----

Odd Jan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa!

--- i 3die leed beslektighet --- var de da søskenbarn eller tremenninger?

Jeg er også usikker på --- havfde ej allene --- hva det egentlig menes.

Odd Jan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. ledd er rekna etter felles ane; tremenning tyder det same.

"ej allene" = ikkje berre .... men også

Dei hadde fått løyve til ekteskap trass i slektskap; og så til vigsel i huset utan truloving/lysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.