Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp til noen setninger

Jarle K. Øvrehus
 Del

Recommended Posts

Hei

Skulle gjerne hatt tydehjelp for de siste setningene i et skjøte fra Helge Mattiasson Øvrehus til sogneprest Thomas Riese.

https://media.digitalarkivet.no/view/30856/92

Det er altså de fire siste setningene nederst på venstre side, og de øverste setningene tilhørende skjøtet, på høyre side. Første del av skjøtet går slik:

"Kiendes ieg undertegnende Hellie Mathiesen Øfrehuus og her med for all vitterligt giør, at som ieg for min gield, aarlig meere og meere i disse dyre tiider at vogse, og ieg dog gierne ønskede at fra den aflettet, for saa haver ieg besluttet at selge, ligesom ieg her med ved dette mit skiøde frivillig og fuldkommen sælger og skiøder min Eiende og paaboende Jordpart udj gaarden Øvrehus i Enes Sogn, skyldende 54, skriver femtj og fire Marker Smør, med tilhørende bygninger, Ager, Eng, Fæhave, Skaug og tillagte haver, uden forbeholdenhed, for mig og mine, til min Sogne præst, Velærverdige hr. Thomas Riese, som desuden tilhører overbøxelen til heele gaarden, og det paa følgende Vilkor, 1 er mig udbetalt  af min Sognepræst i rede penge dend Sum 80 rdr, Skriver attj Rigsdaler, 2 forundes mig Jorden endnu at bruge og Gaarden at beboe paa Andet aar, hvor mod ieg svarer de Kongl. Skatter og Land Skyld, ligesom een Leilending i samme, 3 forhielper Sogne præsten mig med noget lidet tømmer til een Liden Stue at boe i paa gaarden saa lenge ieg eller min koenes Lever, efter forbemeldte tiid er forbj, 4 betaler Sogne Præsten alle paaløbende Omkostninger med dette Skiøde udstædelse, saa velsom min pante obligations udslettelse af pantebogen, og da vj saaledes ere bleven foreended med hverandre, og ieg Rigtig har bekommet den forbemeldte penge Sum, uden ringeste afkortning, saa Erkiender ieg nu at, Sogne præsten velærværdige Herr Riese fra den Tid Eiere til min forhen tilhørte Jordpart 54 Merker Smør under Gaarden Øvrehuus, ? ? for god betalling og ønsker om Megen Lycke med denne sin tilkiøbte Eiendom."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Riktig lenke?

Teksten står midt på venstre siden.

Se mine tilføyelser med fet skrift i teksten nedenfor:

På 13.9.2020 den 18.54, Jarle K. Øvrehus skrev:

"Kiendes ieg undertegnende Hellie Matthiesen Øfrehuus og her med for alle vitterligt giør, at som ieg for min gield, aarlig meere og meere i disse dyre tiider at vogse, og ieg dog gierne ønskede at see den afbetalt, saa haver ieg besluttet at selge, ligesom ieg her med ved dette mit skiøde frivillig og fuldkommen sælger og skiøder min Eiende og paaboende Jordepart udj gaarden Øvrehuus i Enes Sogn, skyldende 54, skriver femtj og fire Marker Smør, med tilhørende bygning, Ager, Eng, Fæhave, Skoug og alt det som under samme min gaardepart ligger og med Rett tillagt haver, uden forbeholdenhed for mig og mine, til min Sognepræst, Velærværdige hr. Thomas Riese, som desuden tilhører overbøxelen til heele gaarden, og det paa følgende Vilkor, 1 er mig udbetalt af min Sognepræst i Rede penge dend Summa 80 rdr, Skriver ottj Rigsdaler, 2 forundes mig Jorden endnu at bruge og Gaarden at beboe paa Andet aar, hvor mod ieg svarer de Kongl. Skatter og LandSkyld, ligesom een Leilending i samme tid, 3 forhielper Sognepræsten mig med noget lidet tømmer til een Liden Stue at boe i paa gaarden saa lenge ieg eller min koenes Lever, efter forbemeldte tiid er forbj, 4 betaler Sognepræsten alle paaløbende Omkostninger med dette Skiødes udstædelse, saavelsom min panteobligations udslettelse af pantebogen, og da vj saaledes ere bleven foreenede med hverandre, og ieg Rigtig har bekommet den forbenefnte pengeSum, uden ringeste afkortning, saa Erkiender ieg fra nu af, Sognepræsten velærværdige Her Riese for den Rette? Eier til min forhen tilhørte Jordepart 54 Marker Smør under Gaarden Øvrehuus, tackende ham for god betalling og ønsker ham Megen Lycke med denne sin tilkiøbte Eiendom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette skiøde ombedes venligst forvalteren over Rosendahls gods, velædle Seig:r Søren Elkier, samt Klockeren her til Qvindherreds Præstegield, hederlige Mand hr: Peder Krogh, de dette med mig til vitterlighed ville underskrive og bekrefte, Malmanger Præstegaard den 5 Septbr: 1772. H. M. S. Hellie Matisen Øfrehuus, L:S:, Til vitterlighed effter begiering S. Elkier L:S: P. Krogh".  

Endret av Jan H. Trelsgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider