Gå til innhold
Arkivverket

Lars Larsen f. ca. 1715 på Biri

Hans  Myhre
 Del

Recommended Posts

Lars Larsen f. ca. 1715 på Biri. Men her starter kirkeboka 1730 så da er det  så lett å finnet hvor han var fra.
Han ble gift med  Eli fra Nes  (ikke ekteskapsdatoer på Nes før 1801) men de fikk 4 barn på Schjønsby i Ringsaker og forsvinner derfra før 1762. Bygdebok fra Biri er vel på Nasjonalbibliotek men da er å bla igjennom hele boka(bøkene) fra side til side. Håper noe kan ha kjennskap til denne mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Larsen f. ca. 1715 bgr. 22.8.1782 var bruker på Skjønsby i Redalen til 1762, seinere husmann i Hagen under Skjønsby. Han var gift første gang med Eli Eilertsdatter Gårum fra Nes døpt 17.4.1707 bgr. 25.11.1762. Lars var sønn av Lars Gulbrandsen Skjønsby fra Tømmerstigen i Vardal f. ca. 1662 skifte 31.3.1728 og Mari Hansdatter Skjønsby f. ca. 1680 bgr. 27.12.1764.

Lars var sønn av Gulbrand Olsen Tømmerstigen, Vardal (  -  ) og Johanne Gulbrandsdatter f. ca. 1643 bgr. 2.7.1725

Mari var datter av Hans Eriksen Skjønsby f. ca. 1657 død etter 1728 og hans første kone Berte Narvesdatter, skifte 16.3.1698. Disse var først brukere på lille Brynstad i Biri men kom seinere til Skjønsby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Eli fikk 7 barn på Skiønsby.  Men Terje, hvordan kan Gulbrand Olsen Tømmerstigen være far til Lars Larsen?  Da skulle han  vært Lars Gulbrandsen .

Foreldrene var vel Lars Hansen og Mari Hansdatter.

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener vel at Gulbrand Olsen er far til Lars Skjønsby, dvs. at han er Lars Larsens farfar og at Lars' far var en Gulbrandssønn ikke en Hanssønn slik det står i bygdeboka. Når jeg ser i skiftet etter Lars Skjønsby som Grethe ga skiftekortet til så synes jeg at jeg skimter at mannens (dvs Lars Skjønsbyes) bror Gulbrand Gulbrandsen er verge:

image.thumb.png.18b9d5509ec6e2f95a2e0ee29f507658.png

https://media.digitalarkivet.no/view/25270/231

I så fall kan det vel stemme at Lars Skjønsbys patronymikon er Guldbrandsen. Men jeg er ikke spesielt god på å lese skifter, så dette bør noen andre bekrefte/avkrefte.

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står: Encken udkaarede til Lauværge hindes Mands broder Gulbrand Gulbrandsen Galtestad

Endret av Ole Arild Vesthagen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpeg.ec89f0e694c6513228f30d21dfdb9570.jpeg

https://media.digitalarkivet.no/view/39949/21675

Både Gulbrand Galtestad (broren fra skiftet) og Lars Skjønsbye nevnes som sønner av Gulbrand Olsen Tømmerstigen, Vardal ved skifte i 1725.

Fra Vardal bygdebok:

image.thumb.jpeg.6756588f91f8addd6e423ccd09fb9562.jpeg
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2016012229001?page=388&searchText=Tømmerstigen

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg uttrykte meg litt uklart i mitt innlegg, men det er ingen tvil om at faren til Lars Larsen Skjønsby født 1715 het Lars GULBRANDSEN. Når det i bygdeboka står at han het Lars Hansen og var sønn av tidligere bruker Hans Eriksen så er dette feil.

Lars Gulbrandsen fikk 17.11.1713 skjøte på Skjønsby. I skiftet etter ham 1728 (der han ikke nevnes med farsnavn) nevnes hans brødre Ole (Gulbrandsen) Stokke og Gulbrand Gulbrandsen Galtestad. Se også de andre innleggene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider