Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av gotisk skipsannonse ønskes

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei jeg har en annonse ad barken Olaf som skysset emigranter til Amerika . Jeg tolker det meste selv men ønsker hjelp til hele annonsen da jeg har problemer med noen ord og setninger 

På forhånd tusen hjertelig takk 

Advertising for the Ship Olaf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Fint om du skriver det du har - så kan vi føye til resten.

Trenger korrigering på det jeg har også . Tusen hjertelig takk 

Avis kunngjøring fra Hamar Stiftstidende 27 november 1866 ; Ship Olaf , 319 Commercial varer, behersket av kaptein Andersen , drar til Quebec med emigranter . Skipet har et romslig mellomdekk , ( skroget ) er kobbernaglet og er en rask seiler  Prisen er 15 Spd. for voksne , og barn mellom 1 - 14 år halvparten . Spedbarn under 1 år går gratis . Landgangspenge  er 1 Spd hver for voksne og betalende barn . De som ikke har forsyninger kan kjøpe alt her i byen , ved innskrivningen  9 Spd. 31 Sh. for voksne . Skipet gir frit vand , ved , lys , medisinsk behandling og veiledning til Chicago . Ved innskrivningen er  et forskuddsbetaling på 5 Spd. for voksne , og det halve for barn . Påmelding til Arne Pedersen i Øvre Mosstu i Stange , hvor ytterligere informasjon kan fås. - Øvre Mosstu 21  november 1866 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skibet Olaf, drægtig  319 Kom.Læster, ført af Kapt. Andersen, afgaar 6te April til Kvebek med Emigranter. Skibet har et høit og luftig Mellemdæk, er Kobberforhudet og hurtigseilende. Fragten for Voxne er 15 Spd., Børn fra 1 til 14 Aar det halve, Børn under 1 Aar gaar frit. Landgangspenge er 1 Spd. for Voxne og betalende Børn. Den der ikke har Kost kan erholde den heri Byen ved Indskibningen for 9 Spd. 31 Skilling for Voxne. Skibet levere frit Vand, Ved, Lys og Doktor samt Veiledning til Chicago.

Ved Indskrivningen betales 5 Spd., Børn det halve.

Indskrivningen foregaar hos Arne Pedersen øvre Mostu i Stange, hvor nærmere Underrretning gives.

Øvre Mostu den 21de November 1866.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider