Gå til innhold
Arkivverket

Etterlyser evt. slekt

Herdis Dyvik
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått høre at min slekt, Haukeland-slekten, stammer fra Arna, og fra en kvinne som 

kom bort i Kong Christian fra Danmark på 1900-tallet. Han var visst 25 ganger i Bergen, og

en av gangene i Arna, og da skal det ha skjedd... i et møte med en kvinne der.

Det er jo litt spennende å prøve ut om dette stemmer. Er det andre som har hørt lignende om

sin familie, er jeg veldig interessert i kontakt!

Hilsen

Herdis Haukeland Dyvik, 

Danielsvika 23'

6907 Florø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Herdis Dyvik skrev:

Jeg har fått høre at min slekt, Haukeland-slekten, stammer fra Arna, og fra en kvinne som 

kom bort i Kong Christian fra Danmark på 1900-tallet. Han var visst 25 ganger i Bergen,

Hei og velkommen som bruker på Brukerforumet! 😊

Christian 10. var konge i Danmark fra konge fra 1912 til 1947 og han ble etterfulgt av sin sønn, kong Fredrik 9., som var konge 1947-1972. Dagens dronning i Danmark, Margrethe 2., er datter av Fredrik 9. Jeg tror vel ikke at Christian 10. var i Bergen 25 ganger, men det kan ha vært Christian 4., som var konge fra 1588 til 1648. Og det stemmer, for i denne artikkelen, https://no.wikipedia.org/wiki/Christian_IV_av_Danmark_og_Norge, står det blant annet:

"Christian hadde stor tiltakslyst og dette ga seg blant annet utslag i mange reiser. Han var i Norge mellom 25 og 30 ganger. De fleste av reisene gikk til Oslofjordregionen, Båhuslen og Agder, han var fire ganger i Bergen. Den ene gangen han var innom Bergen var i forbindelse med en reise langs hele den vestlige og nordlige norskekysten helt til Kolahalvøya i 1599. På dette toktet reiste han som Christian Frederiksen.". 

Han var i Norge mellom 25 og 30 ganger og fire ganger Bergen, står det her, blant annet da han reiste langs den vestlige og nordlige norskekysten til Kolahalvøya i 1599. 

Har du noen flere opplysninger om Haukeland-slekten og navnet på kvinnen? Er det denne gården, du mener? 

www.bergenbyarkiv.no/bergenbyleksikon/arkiv/1421384

Ellers er du vel primært interessert i å komme i kontakt med folk som kan ha kongelig opphav. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haukeland-slekta er et veldig gammelt navn. Her er Makus Haukeland født ca 1570 i Arna.

https://www.geni.com/people/Markus-Haukeland/6000000001770216764

Markus Haukeland 

Birth:circa 1570
Askeland, Arna sokn, Haus, Hordaland, NO

Death:after 1626
Haukeland, Arna sokn, Haus, Hordaland, NO

Immediate Family:

Husband of NN
Father of Jens Markusson Haukeland and Markus Markusson Arna

Added by:Heidi Siv Merete Lyshol on November 18, 2008

Managed by:Arne Jostein Lyshol, Heidi Siv Merete Lyshol and Jahn Edgar Michelsen

Markus Askeland

Birth: Circa 1570 Askeland, Arna sokn, Haus, Hordaland

Misc: Nevnt 1590-1626. Fra Askeland, Haus Sokn. Svarer odelsskatt i 1620 sammen med andre arvinger.

Death: After 1626 Haukeland, Arna sokn, Haus, Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider