Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Fangens forklaring fra Botsfengsel 1870

Knut-Arild Andreassen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har veldig problemer med å lese gammel norsk tekst og lurer på om det er noen som kunne oversatt disse 2 sidene for meg for fange Anders Nilsen ? 

RA, Botsfengslet, D/Db/Dbb/L0013: 839d - 136e, 1870-1871 s.291

Fangens navn: Anders Nilsen

Link til sidene: https://media.digitalarkivet.no/view/75897/295

Han er i familie med meg og det er veldig interessant for meg å vite hva som skjedde og eventuelt hvor han har havnet etterpå. Problemet mitt er at jeg finner bare hvor han er født, som er i Hof Jarlsberg og dette at han havnet i Botsfengselet i Christiania. Men etter det er han sporløst forsvunnet. Så alle ledetråder her vil hjelpe meg videre for å finne han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Nilsen er efter eget Opgivende født i Hof i Jarlsberg den 18. Februar 1849 af Foræld. Smed Nils Nøkvist og Hustru Stina Kaisa Svendsdatter. Døbt og konfirmeret …. Ugift. Tjenestedreng. Hjem Hof.

Ved Drammens By(…)) af 7. October 1871 er han for grovt og simpelt Tyveri ilagt 9 Maaneders Strafarbeide.

Tiltalte, der i omtrent 1 ½ Aar har været i Tjeneste hos kjøbmand Borgen i Drammen og faaet Skudsmaal for at være en villig og flink Gut, har erkjendt, at han i Løbet af dette Aars Sommer og Høst 3 forskjellige Gange har havet fri Adgang til (B…) Bboutik, idet han ved Middagsleiter om Søndagene, naar Boutikfolkene var ude, er gaaet ind gjennem Boutikfolkenes Værelse og Kontoret til Boutiken, idet han oplaasede Døren med Portnøglen. 1ste Gang stjal han 1 Kasse Cigarer og 48 %, 2den Gang 3 Cigarer og sidste Gang 2 Cigarer og 60 %. Ligeledes har Tiltalte erkjendt, at han, naar han i livligt Ærende har været ude i Boutiken, har tat seg i Besiddelse af 1 Klump Sukker, 1 Stk. Sæbe og 1 Pakke Stearinlys. B… har taget sig betlat for det Stjaalne af Angjældendes tilgodehavende Tienesteløn.

Den 17. October 1871 indkom han i Fængslet paa 6 Maaneder.

Endret av Marianne Hella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "pirk":

...Ved Drammens Bythingsdom af 7. October 1871...

...være en villig og snil Gut
...har banet sig Adgang...  
...Middagstider...
... Portnøklen.
...48 sk....,
...60 sk.
...i lovligt Ærinde...
...har været inde i Boutiken...
...har sat seg i Besiddelse...
...  har taget sig betalt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forældrene boe paa Eidsfos Jernværk, hvor Faderen er ansat ved Marsovnen. Han har tjent i 2 Aar hos Martin Halberg[?] i Sands[...] og i 1 1/2 Aar hos Kjøbmand Otto Borgen i Drammen. Hos Borgen havde han 45 Spd. aarlig. Han havde det godt der og forstaar ikke hvorledes han kunde falde paa at stjæle fra sin Husbond. Han har angret mange Gange, og haaber paa, at det skal være første og sidste Gang han befatter sig med sligt. Naar han har udstaaet sin Straf, vil han søge Arbeide her i Byen, hvor han har en Farbroder, Smed Jonas Jernberg, som skal boe oppe ved Slottet. Til Smedhaandværket har han ingen Lyst.- Er hjemmehørende i Hof, hvor han var hjemme hos Forældrene indtil han flyttede til Sande[...]. Har 5 Sødskende; Anna tjener i Drammen, de Andre ere hjemme. Ingen af Slægten straffet.-
Ved Løsladelsen siger han, at han gaar hjem til Forældrene for det første. Dog vil han først besøge Farbroderen her i Byen.
Den hele Tid beskjæftiget som Filer. Ordentlig Fange. Gjorde ikke et daarligt Indtryk. Der synes tvertimod at være Haab for denne lange Kar.
26/1-72 fik han enkelt Tillægskost efter et Tab af 21 [Pund].
Ved Løsladelsen har han tabt 8 [Pund].
Præstens Charakterer ved Indbringelsen og Løsladelsen: 4/4 for Læsning, og 3/3+ for Christendomskundskab.
Sognepræsten til Hof meddeler 31/1-74, at Angjældende ikke er kjendt i Præstegjeldet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk Gunnar Sigdestad! Dette var veldig interessant for meg. Jeg setter virkelig pris for all hjelp jeg har fått her på denne tydingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider