Gå til innhold
Arkivverket

Hva er opphavet til Lars Michelsen som på 1770-tallet bor på Stor-Deglumseie i Furnes?

Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Dette emnet er en videreføring av en diskusjonstråd som hadde fokus på Lars Michelsens svigermor, Gjertrud Axelsdatter. Her vil jeg forsøke å finne ut om det er mulig å sirkle inn identiteten til Lars.

På s. 353 i bd. 4 av Vangsboka kan vi lese følgende (under Kolbua, g.nr 113/1).

1768-1778

Ole Syversen fra Mangerudeie, f. 1730, d. 1782, gift 9.11. 1753 med Gjertrud Akselsd. Med Bjøm Julsen, se Dalfarmen (190/1), hadde Gjertrud dattera Kari, f. 1746, gift 1775 med Lars Mikkelsen Stor-Deglumseie i Furnes.

På grunnlag av bostedsangivelsene i kirkebokens dåpsinnførsler for de tre døtrene som ble født mens Lars og Kari bodde på Hedmarken, er det rimelig å anta at familien hadde tilhold på Stor-Deglumseie etter vielsen i 1775 — noe som trolig er utgangspunktet for betegnelsen «Lars Mikkelsen Stor-Deglumseie» i bd. 4 av Vangsboka. Her er lenker til transkriberte versjoner av de tre dåpsinnførslene:

Ingebor: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010692534

Johanne: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010695549

Marta: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010697852

Hvor Lars bodde før ekteskapet, hvor han var barnefødt, og med hvilke foreldre, fremstår som et åpent spørsmål. Jeg har ikke klart å spore ham bakover via Digitalarkivet, og heller ikke ved hjelp av Vangsboka, Furnesboka eller øvrig materiale fra Nasjonalbiblioteket. Er det noen her på forumet som kunne bidra med informasjon og idéer når det gjelder opphavet til Lars? Jeg har gjort meg noen løse funderinger på egne vegne:

Mens Lars bor i Furnes, får altså han og Kari tre døtre som er registrert døpt i Vang prestegjeld: Ingebor (1776), Johanne (1779) og Marta (1782). I tillegg kommer Ingebreth (1785) og Oline (1789) etter at familien flytter til Drammens-området mellom 1782 og 1785. Ut fra dette kunne man tenke seg at mor til Lars muligens het Ingeborg (Karis mor var Gjertrud). Den første (og trolig eneste) sønnen døpes Ingebreth. Det er for så vidt plass til flere barn i intervallene mellom de andre, og man kunne f.eks. plassere en hypotetisk sønn Mikkel mellom Marta og Ingebreth (hvor det er et intervall på ca. 41 måneder mellom fødslene), men jeg har så langt ikke funnet noen slik Mikkel-sønn. Uansett er både Lars og Mikkel svært så vanlige navn i Innlandet, på samme måte som Ingebreth/Engebreth/Embret. I realiteten peker ikke navnene på barna i noen bestemt retning.

Hvis vi går til bd. 1 av Furnes bygdebok (fra s. 462), ser vi riktignok at Mikkel og Lars er navn som forekommer hyppig på Stor-Deglum, og derfor kunne man kanskje være fristet til å tenke at Lars Michelsen på Stor-Deglumseie var av samme slekt som folket på selve Stor-Deglum — men jeg har ikke funnet konkrete holdepunkter for dette i kirkebøker, bygdebøker eller skifter. Det gjør selvsagt ikke saken enklere at skifteprotokollene for Hedmarken har en sammenhengende lakune fra 1743 til 1777, og at det heller ikke finnes konfirmasjonsoppføringer for det tidsrommet Lars eventuelt ville ha stått til konfirmasjon i Vang prestegjeld.

Men hvis vi går videre og sammenholder det som står om slekten på Stor-Deglum i Furnes bygdebok med listen over faddere til Lars og Karis døtre født i Furnes, kan vi for det første  legge merke til følgende: «Anders» er oppført som fadder til alle tre, med Deglum som angitt bosted ved dåpen av Ingebor og Johanne, hvor også Anders’ hustru er oppgitt som fadder. For det andre ser vi av bygdeboken at Anders Larsen (f. 1747) var eier og bruker på Stor-Deglum i denne perioden, samtidig som det ikke er nevnt andre aktuelle kandidater som bærer navnet Anders på Deglum. Det finnes riktignok en Anders Larsen også på Lille Deglum, men med 1766 som fødselsår er han for ung til å være fadder på 1770-tallet. For øvrig kan det være verdt å nevne at det i kirkeboken veksles mellom betegnelsen «Deglum» og «Stor Deglum» ved dåpsinnførslene til Lars og Karis døtre, men dette har neppe noen avgjørende betydning. Eller?

Anders Larsen på Stor-Deglum tilhører den slekten som har sittet med gården gjennom flere generasjoner, med røtter tilbake til Gålås i Furnes, og med både Lars og Mikkel som hyppig forekommende navn. Dette forholdet er ikke i nærheten av å kunne sannsynliggjøre noen spesifikke slektslinjer bakover fra Lars Michelsen på Stor-Deglumseie, så her er jeg avhengig av hjelp fra kyndige Hedmarksgenealoger for eventuelt å kunne komme videre.

Selv har jeg liten erfaring med granskning av slekter i Innlandet, siden jeg kun har denne ene linjen som går opp til Vang prestegjeld på 1700-tallet via Lars Michelsen og Kari Bjørnsdatters yngste datter Oline. Jeg kjenner til at husmannsvesenet var mer utbygget der enn i de fleste andre landsdeler, også helt tilbake på 1700-tallet. Men kunne det være så pass glidende overganger mellom de ulike sosiale lagene at en mann som Lars Michelsen på Stor-Deglumseie kan tenkes å være av samme slekt som Anders Larsen på hovedgården, med linjer tilbake til Lars- og Mikkel-forfedre på Gålås og Stor-Deglum? I utgangspunktet har jeg tenkt at dette neppe er tilfelle — ikke minst fordi folket på Stor-Deglum var blant de mest velstående i Furnes. Jeg deler imidlertid noen autosomale DNA-segmenter av en viss størrelse med personer som også ser ut til å ha slektslinjer tilbake til Gålås — men disse sammenfallende segmentene kan like gjerne stamme fra andre felles forfedre i Innlandet, langs linjer som går opp fra enten Lars Michelsen, Bjørn Juulsen på Dalfarmen eller Gjertrud Axelsdatter.

Et siste, men ikke uvesentlig knippe med opplysninger: Etter at familien flytter fra Hedemarken, arbeider Lars Michelsen som hustømmermann i Drammen, hvor han gravlegges på Bragernes  2. juni 1799, 55 år gammel i følge kirkeboken. Dette tilsier at han sannsynligvis er født på 1740-tallet.

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider