Gå til innhold
Arkivverket

Pige Hellenes bosted ved barsel, 1794

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

10 timer siden, Else B. Rustad skrev:

8 Skil. Bangven, synes jeg det står

Jeg er helt enig, men det spørs om ikke bokstaven g i siste ord heller skal leses som q og at ordet blir "8 SkillingsBanqven".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Jeg er helt enig, men det spørs om ikke bokstaven g i siste ord heller skal leses som q og at ordet blir "8 SkillingsBanqven".

Takk for hjelpen! Jeg mener dere har rett i at det kan stå "8 Skil Banqven", og Banqven bruktes for banken i 1700-tallets skrifter. Det løser tydingsspørsmålet.

Men - Hvordan kan moren ha "holdt til paa 8 Skil Banqven"? Var det et sted, a la Saugbanken (Sagbanken)?

8 skilling var en egen mynt. Bankvesenet i Norge startet først 1816 med Norges Bank. Hadde Christiania en bank/sparebank i 1794? I så fall noe dansk?

Vennlig hilsen Sølvi L

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

Takk for hjelpen! Jeg mener dere har rett i at det kan stå "8 Skil Banqven", og Banqven bruktes for banken i 1700-tallets skrifter. Det løser tydingsspørsmålet.

Men - Hvordan kan moren ha "holdt til paa 8 Skil Banqven"? Var det et sted, a la Saugbanken (Sagbanken)?

8 skilling var en egen mynt. Bankvesenet i Norge startet først 1816 med Norges Bank. Hadde Christiania en bank/sparebank i 1794? I så fall noe dansk?

Vennlig hilsen Sølvi L

Etableringen av Norges Bank i 1816 har med løsrivelsen fra Danmark og gjøre. Bankvesenet i Danmark-Norge er eldre enn det. Når det er sagt tviler jeg på at dette antatte stedsnavnet har noe med bankvirksomhet å gjøre. Navnet er kan hende heller brukt i nedsettende betydning?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Halden har vi gatenavnene Bakbanken og Nedre Bankegate. Navnene har ingenting med noget bankvesen å gjøre, men refererer til den gamle elvebanken som engang gikk der veiene er idag. Kan dette stedsnavnet i Oslo ha en slik naturforklaring?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2020 den 11.38, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Her i Halden har vi gatenavnene Bakbanken og Nedre Bankegate. Navnene har ingenting med noget bankvesen å gjøre, men refererer til den gamle elvebanken som engang gikk der veiene er idag. Kan dette stedsnavnet i Oslo ha en slik naturforklaring?

Ja det kan være, siden Oslo indre havn hadde sandbanker og banker laget av trespon fra trelasthandelen som fylte elveutløpet fra Akerselva. Jevnfør Saugbanken. Men - navnet finnes ikke i Oslo byleksikon, og  - de skrev "Saugbanken" og ikke "Saugbanqven".

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Saugbanken' finner man skrevet på veggen av et hus tvers over gaten for hovedinngangen til Ullevål Sykehus, som  (idag) ligger i Kirkeveien i Oslo. Saugbanken betyr Blodbanken, og har neppe noe med dette å gjøre.

Det virker jo ikke som om han hadde en fast adresse, så jeg vil gjette på at det refereres til et herberge, sovesal eller et sted hvor man dengang kunne bo for 8 skilling en gitt periode. Kan det være et datidens begrep som betydde at han hadde en soveplass på 8-skillingsbenken?

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

'Saugbanken' finner man skrevet på veggen av et hus tvers over gaten for hovedinngangen til Ullevål Sykehus, som  (idag) ligger i Kirkeveien i Oslo. Saugbanken betyr Blodbanken, og har neppe noe med dette å gjøre.

Det virker jo ikke som om han hadde en fast adresse, så jeg vil gjette på at det refereres til et herberge, sovesal eller et sted hvor man dengang kunne bo for 8 skilling en gitt periode. Kan det være et datidens begrep som betydde at han hadde en soveplass på 8-skillingsbenken?

Kan du forklare nærmere hvordan «Saugbanken» kan bety «Blodbanken»? 

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg engang ble fortalt det mens jeg ventet på bussen utenfor Ullevål sykehus, og det er 100% feil! Bare tull! Beklager så mye. 😳

Men, det fantes også Saugbankens fattighus og fattigstuer, som kanskje kan underbygge min teori om herberge?

En annen mulighet betinger en prest eller skriver med dårlig hørsel og enda dårligere stedsans, for det finnes en gårbruker og nasjonal soldat Jacob Larsen fra Berjan i Tjølling.  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058297001050

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider