Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Trolovelsesærklæringer tidlig 1800 Aker Oslo

Recommended Posts

For meg ser det ut som at det stopper opp, midlertidig, med innføring av trolovelser mot slutten av 1700-tallet i Aker og Oslo. Jeg er interessert i trolovelse som førte til bryllup i 1810. Et unntak kan være Oslo domkirke Kirkebøker Forlovererklæringer nr. 11, 1807-1819. Ellers ser det ut til at mange slike er fram til 1798-99 og begynner igjen omkring 1824. Er det noen som vet årsaken? Er det noe jeg ikke forstår, eller er det mangler her.

Vil forloverærklæring alltid være i kirkeboka der vi seinere finner vielsen, eller kan det være i andre bøker. Kan det tenkes at folk blir trolovet i en del av landet og gifter seg et annet sted?

Jeg har tidligere fått mye god hjelp i dette forumet i forbindelse med det paret der jeg leter etter en mulig forloverærklæring. Men jeg har jobbet en stund med å finne ut hvem som kan være foreldre til brud spesielt, uten å lykkes. Og ønsker også å finne foreldrene til brudgommen.

Jeg er ikke primært på jakt etter folk til å gjøre jobben for meg, men å få hjelp, og tips til å finne det selv. Nå har jeg fått tips om at det ved innførsel ved forlovelse kan være at brudeparets foreldre er nevnt, kanskje også hvor de kommer fra. Men i noen lærebøker i slektgransking, ser det ut til at denne informasjonen er tilgjengelig først etter 1812. Men dette tipset ser ikke til å føre fram.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.