Gå til innhold
Arkivverket

Begravelser Hemnes 1700-tallet

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som tilfeldigvis har laget sin privat avskrift av Hemnes Ministerialbok #2 (1729-1748), #3 (1748-1751) og/eller #4 (1752-1788)?

Jeg leter etter dødsfallet til Marit Larsdatter Leirvika som var i live senest 1734. Leter manuelt og fortsetter med det, men om noen har gjort jobben allerede sparer det meg mange timer 🙂

Om hun er den jeg tror hun er bør hun ikke være død etter 1760, så mellom 1734 og 1760 altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?????? - eller er dette en annen Marit?

http://www.roysofting.com/Slekt/getperson.php?personID=I30248&tree=Roy

Marite LARSDATTER

Kvinne 1706 - 1794  (88 år)

• Navn Marite LARSDATTER 
    Født 1706  Vedåga i Hemnes Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Kjønn Kvinne 
    Død 1794  Sør Dunderland i Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Person ID I30248  Roys slekt
    Sist endret 29 Sep 2020 

Far Lars NILSEN,   f. 1678, Leirvika i Hemnes Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1730, Vedåga i Hemnes Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 52 år) 
    Mor Marit HANSDATTER,   f. CA. 1680, Indre Bardal i Leirfjord Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1749, Vedåga i Hemnes Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder ~ 69 år) 
    Gift CA. 1704 
    Famile ID F10448  Gruppeskjema  |  Familiediagram

Familie Mikkel GREGUSEN,   f. 1708, Mellingsjorden i Hemnes Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1768, Sør Dunderland i Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 60 år) 
    Gift 1733 
    Barn 
      1. Anne MICHELSDATTER,   f. 1733, Vedåen i Hemnes Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1821, Grønnfjellneset i Nord Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 88 år)
      2. Peder MIKKELSEN,   f. 1735, Sør Dunderland i Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 26 Des 1823, Sør Dunderland i Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 88 år)
      3. Niels MICHELSEN,   f. 1739, Sør Dunderland i Nord Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1813, Nord Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 74 år)
      4. Gregus MICHELSEN,   f. 26 Sep 1744, Dunderland i Nord Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 7 Mar 1794, Nord Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 49 år)
      5. Aron MICHELSEN,   f. 1746, Sør Dunderland i Nord Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1813, Sør Dunderland i Nord Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 67 år)
      6. Otte MICHELSEN,   f. 1749, Sør Dunderland i Nord Rana Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 16 Feb 1824, Nordenglien i Hemnes Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 75 år)
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mener du Marit Larsdatter som ble født i Vedåga. Hemnes som er nær Leirvika.

Døpt 29.9.1706. Død 29.6.1794  på sør Dunderland. Rana.

Gift29.9.1733 med Mikal Greisen født 1709. Død 27.4.1768 fra Trongmoen. Hemnes

9 barn.

(kilde: gård og slekt i Rana bind IV)

Hilsen Arild Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Ja og nei 🙂 

Dette er, om jeg har rett, barnebarnet til den Marit Larsdatter jeg lette etter, men jeg ser at hun muligens har forvirret meg i letingen etter "min" Marit Larsdatter. 

Om du klikker på faren Lars Nilsen, ser du at han i følge Røy Søfting er sønn av Nils Ottesen og Kirsten Pedersdatter. Nils Ottesen er jeg enig i, men jeg mener Kirsten er feil. Jeg mener å kunne si med rimelig sikkerhet at Gidsken Nilsdatter Øverleiren gift med Nils Arntsen var en datter av Nils Ottesen. Nils selv og flere av brødrene er faddere for Gidskens barn, og en Gidsken Leervigen er fadder for Lars Nilsens barn Otte så sent som 1717, året før hun blir mor til Arnt Nilsen Øverleirens barn. (Jeg finner ikke ekteskapet.) I tillegg får hun et sønn kalt Otte og det er ikke veldig vanlig i Hemnes. 

I Gidskens skifte finnes det sølv og tinn med initialene N:O:S M:L:D., altså gikk jeg ut fra at moren het M... L...datter. Det er ikke så mange L-navn i bruk på Helgeland på den tiden, så Larsdatter var nokså åpenbart. Litt flere M-navn, men alle barna (inklusive Berit Nilsdatter Meland som jeg også mener er en datter) døper en av sine eldste døtre Marit. Ut fra første barn født ca 1681, må hun også være født ca 1660 eller tidligere. Jeg har derfor leitet etter en kilde som bekrefter denne teoretiske Marit Larsdatter Leirvika født rundt 1660. Jeg trodde jeg hadde funnet henne som fadder til to av Gidskens barn i 1728 og 1734, og leitet etter dødsfallet hennes etter det. I dag fikk jeg imidlertid avskrift av kirkebøkene fra @Leif Johannessen og da viser det seg at Marit Larsdatter Leirvika døde i 1727, 71 år gammel.

https://media.digitalarkivet.no/view/16553/230

Mao. rett navn og rett alder i forhold til det jeg hadde teoretisert meg fram til. (Marit Larsdatter som fadder 1728/34 er muligens den Marit du fant over, som kan ha tjent i Leirvika før hun ble gift.)

Jeg føler meg ganske sikker på at Marit Larsdatter er mor til Nils Ottesens barn da, men jeg sender en mail til Roy for å høre om han har en kilde til Kirsten Pedersdatter som Nils kone. 

Jeg har ikke lagt til kilder i teksten over, siden det er sen kveld og tidlig på'n i morgen, men er det noen som er berørt av disse grenene, deler jeg med glede.

(Forøvrig - for alle andre som gransker slekt i Hemnes - tipset Leif meg om at avskriftene ligger offentlig ute på Rana slektshistorielags sider:

https://rshl.no/slekta/kirkeboker-fra-hemnes-og-rana/)

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2020 den 23.29, Baard Vidar Pettersen skrev:

Jeg føler meg ganske sikker på at Marit Larsdatter er mor til Nils Ottesens barn da, men jeg sender en mail til Roy for å høre om han har en kilde til Kirsten Pedersdatter som Nils kone. 

Roy Søfting forteller at kilden er Carl-Anders Olssons oppdaterte versjon av Hemnes Gård og Slekt:

https://caolsson.wiki.zoho.com/007-Leirvik.html

Opplysningen om Kirsten er innført av Carl-Anders i 2011. Han gikk dessverre bort i 2012, så årsaken til denne ekstra-innførselen får vi kanskje aldri vite. Siden jeg nå har fått søkbar versjon av kirkeboka og også vet at denne familien aldri blir direkte nevnt i noen skifter, er det i grunnen bare Tingbøkene igjen som kilder. Jeg kommer til å gå gjennom disse ... en gang, men det blir ikke med det første. Jeg må innrømme at jeg mistenker at Kirsten bare er "sortert" til Nils Ottesen. At hun er i passe alder og fra rett gård. Men det er også Marit Larsdatter og det er mye mer som tilsier at hun er kona til Nils. Kirsten Pedersdatter finner jeg ingen argumenter for. Nils har f.eks. ingen kjente barn kalt Peder. 

I tillegg kommer at navnene Vedåen, Leirvikåen og bare Leirvika hyppig brukes om hverandre om nabogården Vedåen. Lars Nilsen og Marit Hansdatter som i følge skattelistene bor på Vedåen allerede i 1705, kalles for Lars og Marit Leirvika så sent som i 1719, og den Marit Larsdatter Leervig jeg fant i 1728 bodde nok også på Vedåen, for hun kalles Lervigaaen 6 år senere. Jeg finner både Kirsten Leervigen, Leervigaaen og Vedaaen. Det er derfor ikke sikkert at Kirsten Pedersdatter Leervigen som dør i 1731 bodde i Leirvika. Hun kan like godt ha bodd på nabogården. For å gjøre idenfikasjonen enda vanskeligere er det en gang i kirkeboka nevnt en Kirsten Hansdatter Leirvika i 1723.

Konklusjonen er at jeg fremdeles mener Marit Larsdatter er den sannsynlige kona til Nils Ottesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider