Gå til innhold
Arkivverket

Anna Catharina ? Lillienpalm ca 1700-1747 – og Rye, Undal, Hassius og Bjørn – Trankebar og Norge

Bernhard Christensen
 Del

Recommended Posts

Hej i slektsforum

Undskyld at jeg skriver på dansk og at spørgsmålet er langt.

Jeg tror rigtig mange slægtstræer i Norge også har hits på følgende mennesker og beder derfor om hjælp til afklaring af hvem som kan anses som far til Anna Cathrina (Hassius) Lillienpalm

Hendes mor er utvivlsomt Anna Lauritsdatter Undal 1666-1742 (datter af Laurits Andersssøn Undal og Martha Augustinusdatter Wroe)

Anna Lauritsdatter blev gift med Jørgen Hermanssøn Bjørn i 1699 kilderne siger i Kristiansand. Formentlig havde Bjørn da 4 børn af et tidligere ægteskab

Jørgen Bjørn blev guvenør i Tranquebar Ostindien og alle kilder siger at han er død i enten april eller juni 1704. Alle kilder siger også at Jørgens søn Jørgen Jørgenssøn Bjørn blev født i september 1704 – altså kort efter sin faders død.

Utvivlsomt bliver Anna Lauritsdatter Undal gift med Johan Sigismund Hassius (senere stiftsamtmand i Norge) og adlet Lillienpalm (til Svanø) i 1718 af kongen. Han blev guvenør i Trankebar efter Jørgen Bjørn og han overtog også enken – formentlig er Johan og Anna gift 1707 og fik børn efter dette. Familien er hjemvendt til Norge i 1716

Alle kilder og slægtstræer siger nu at datteren Anna Cathrina (Hassius) er født i 1703 i Tranquebar og stort set alle kilder angiver Johan Hassius som faderen.

Anna Cathrina angives i alle kilder at være gift med Poul Heinrichsen Rye den 15 oktober 1720 i Kristiansand

Hvis hun er ægte datter af Johan Hassius må hun være født efter juli 1705 (Jørgens fødsel plus 9 måneder)

Kilderne siger at Jørgen Bjørn blev Guvenør 1702 (måske 1701). Hvornår Johan Hassius ankom til Trankebar synes usikkert. Hvis han er ankommet i 1701 – kan han være far til en uægte Anna Cathrina i perioden 1702-1703.

Uanset vil hun dog være en ret ung brud i 1720

Jeg må derfor være af den opfattelse, at Anna Cathrina må være datter af Jørgen Hermanssøn Bjørn i perioden og født i perioden 1699 til 1703 – Måske kan hun endog være døbt i Norge før afgangen til Tranquebar?

Men jeg finder ingen kilder som omtaler dette – og langt den overvejende andel af slægstræer på nettet tager for givet at hun er datter af Johan Hassius Lillienpalm, hvilket jeg mener ikke er sandsynligt

Er der på forum nogen der har en mening om dette?

Bedste hilsen

Bernhard Christensen

Nuuk - Grønland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak Knut

Ja det er materiale som giver tanker. Som jeg har læst kilderne er Johan S Hassius soldat/officer - og han opbygger gæld og kilderne fortæller at han undslipper fogeden ved venners hjælp, og måske er handelskolonien Tranquebar Ostindia et tilflugtssted.

MEN - Usædvanligt for den tid er det vel hvis det uægte barn følger faderen? og ikke bliver hos moderen? man må vel nærmest anse at moderen da er med til Ostindia?, - og formentlig vil det kolonihistorisk være usædvanligt dersom de ikke var gift. Jeg tænker at ugifte kvinder ("medrejsende kæreste") ikke har haft store chancer for at komme med båden tid Ostindia, med mindre der er tale om familiebesøg?

Mens stor tak for input fra det tidligere forum.

dbh

Bernhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Catharina kan jo ha kommet i kontakt med sin far etter at han kom hjem. Eller sier kildene at hun vokste opp i Ostindia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej Knut

Jo - du kan have ret. Det som undrer mig er at det ikke allerede er mere "velbeskrevet" i kilderne, som jo er så mange hvad angår Lillienpalm, Heinrichsen Rye osv.

Jeg vil forsøge at finde flere kilder og evt. mere evidens. Jeg synes jo det er ganske spændende at kunne sætte et ? ved de mange kilder som blot siger "født 1703 i Trankebar", og måske ikke tænker nærmere over problemerne i tidslinjen.

Tak for inspiration

dbh

Bernhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2020 den 12.49, Bernhard Christensen skrev:

Jørgen Bjørn blev guvenør i Tranquebar Ostindien og alle kilder siger at han er død i enten april eller juni 1704. Alle kilder siger også at Jørgens søn Jørgen Jørgenssøn Bjørn blev født i september 1704 – altså kort efter sin faders død.

Dette har du vel kjennskap til fra før, men jeg legger det inn:

Ovenstads militærbiografier (tilgang for norsk IP-adresser på www.nb.no):

Jørgen Biørn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest-Agder fylke, Kristiansand i Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Døde og begravede 1760, Side 560-561 - venstre side: 
Permanent bilde-ID: kb20070607310282
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070607310282
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607310282.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Grethe

Tak for dit  input her - alle detaljer er velkomne. Den her omtalte Jørgen Bjørn er bror og snarere halvbror til hende som alt drejer sig om; Anna Cathrina Lillienpalm gift Rye hvis bryllupsdato angiveligt 15 oktober 1720 gør de mange kilders angivelse om at hun er født 1703 i Trankebar tvivlsom eller undersøgelsesværdig.

et skifte/tinglysnings-dokument i 1742) gør hende til "eneste datter" af Johan Sigismund Hassius, men Jørgen Bjørn som du har her uomtvisteligt er søn af hendes første mand Guvenør Jørgen Hermanssøn Bjørn Tranquebar. Han mødte efter første ægteskab angiveligt Anna Undal i andet ægteskab i 1699 i Kristiansand og døde i Ostindia i 1704 - Jørgen Bjørn 1704 er således født faderløs et par måneder senere end faderens død i 1704. Angiveligt men uden bevis siger kilderne at Anna Undal og Johan S. Hassius er gift i Trankebar i 1707. Selvom der skulle være opstået et forhold mellem de 2 i perioden 1704-1707 som kan have givet en (uægte) datter, så vil denne datter fortsat være gift meget ung i et giftemål  med Oberst P H Rye i 1720 i Kristiansand

Tidligere i denne tråd antydes den teori som er omtalt helt tilbage i forum i 2003 - som muligvis kan bidrage til forståelse af hvordan Anna Catharine kan være "eneste" datter af Johan S. Hassius, nemlig at en "Jan Zigmund Hasius(Kasius)" får en uægte datter i Kristiansand i 1699 med Anne Malena (kan dokumenteres i kirkebogen). Det giver derfor den vinkel som antydet i tråden, at denne datter ikke nødvendigvis har været i Trankebar under sin opvækst (hos den mødrene familie?, i en plejefamilie?), men bliver omfattet af faderens familie (som jo var velhavende) efter familiens tilbagekomst  til Norge i 1716?.

Desværre er der ingen relevante dokumenter fra Trankebar på den tid 

I mange mange kilder omtales en søster til Anna Cathrina - nemlig en Susanne Elisabeth Lillienpalm Tønsberg - født ca 1709 i Trankebar død i 1789 - Jeg har ikke kunnet finde evidens for denne søster. Disse kilder har også Anna Cathrines søn Heinrich Sigismund Hassius født i 1708 i Trankebar, mens mere troværdige kilder siger at han er født i 1712. Så rigtigt mange slægtstræer på Myh, Geni, Familysearch synes at være kopier af mulige fejlinformationer. 

Anna Cathrina får børn fra 1722 efter giftermålet - og man kan naturligvis mene, at hun er født i Trankebar ca 1705- gift som 15 årig og mor som 17 årig - og selvom det ikke er umuligt, ja så er det at jeg og sikkert andre søger efter en anden "rygende pistol"

Dit bidrag - og ethvert bidrag er meget kærkomment

PS familieforholdende er signifikante idet flere kilder (nogle dog uenige) peger på at Anna Undal på sæt og vis er direkte efterkommer af de nordiske vikingekonger fra 800-tallet  Gorm den gamle osv. Så derfor er det også lidt spændende at se på om Anna Cathrina Rye Lillienpalm kan være ægte datter af Anna Undal og dermed efterkommer af meget berømte personer  i historien. 

Bernhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej Grethe

Undskyld - Kongsberg 1699

https://media.digitalarkivet.no/view/8568/79

Transkribtionen lyder på dansk:

Ao. 1699 den 3 Febru. Døbt af Hlr. Johan et Uægte Barn
kaldet Anne Catrine, Moderen Anne Malene udlag(de) Jan
Zigmend Hasius*, Stod Fadere Søfren Jepss. Johannes An-                     
derss. Niels Jenssens Kone og Philupis** Kone

*Kasius kan ikke udelukkes     **(præsten skriver konsekvent Philup i stedet for Philip

familien Hassius er  indvandret enten fra Sch. Holstein eller fra Sachsen i forbindelse med ledelse af arbejdet i Sølvminerne/møntfremstillingen i Kongsberg og kobberminer i Røros

Bernhard

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan i dette tilfellet ikke være tvil om at det er Hassius - ikke Kassius - som er ment. Kassius er for øvrig et helt ukjent navn på Kongsberg. Og hadde det eksistert der, hadde det vel heller ha blitt skrevet med C - altså Cassius. Sammenlign også med andre tilfeller av stor H og stor K på samme side.

Men dette synes ikke å ha vært det eneste "uekte" barnet han kan ha blitt far til. Flere barn er riktignok ikke å finne i kirkebøkenes dåpsprotokoller, men i Kongsbergs kirkeboks avdeling for publice absolverede finner vi under 28/5 1701 ei Kiersten Christophersdatter som har utlagt monsieur Hasius. For hva han ble utlagt, står det ikke noe om. Men fra tilsvarende innførsler har jeg erfart at det dreier seg om utenomekteskapelige barn. Dessverre er det en lakune på ca. et år i kirkebokens avdelinger både for dåp og begravelser akkurat på denne tiden slik at en ikke kan utelukke at dette barnet kan være døpt og/eller gravlagt på Kongsberg.

SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 425-500
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610016 

En liten presisering til slutt:

20 timer siden, Bernhard Christensen skrev:

**(præsten skriver konsekvent Philup i stedet for Philip

På Kongsberg, som i andre byer, var det klokkeren som førte ministerialbøkene frem til slutten av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Kongsberg har vi også kildebelagt et søskenpar Anna Cathrina (flere ulike skrivemåter) og Susanna som oppgis som Hassius' døtre som faddere tidlig på 1700-tallet.

I en sak jeg arbeider med har jeg notert Anna Catharina Hasßius som fadder 26/2 1707 for Jørgen Mognßöns datter Anna:

SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 55-56
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660667 

Så 9/8 1708 stod Anne Cathrina og Susanne Haßii - som presiseres å være søstre - faddere for Niels Grosvolds datter Cornelia. Og blant medfadderne finner vi den samme Søren Jep(pe)ssön som også var faddere ved dåpen av det "uekte" barnet 3/2 1699.

SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 65-66
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660672 

Så 1/10 1713 var mad.selle Susanne Hassius fadder for Jørgen Hans Mognsßöns sønn Peder (kan vel også leses som Peter), som er samme mann som ovennevnte Jørgen Mognßön. Blant medfadderne finner vi Madame Myntmesters, d.v.s. Johan Sigismund Hassius' søster Euphrosyne, gift med myntmester Henning Christopher Meyer.

SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 95-96
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660687 

Så endelig 23/6 1714 finner vi Susanna Haßii datter fadder for samme Niels Grosvolds sønn Niels sammen med bla. myntmester Meyer og frue, altså Johan Sigismunds søster og svoger.

SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 101-102
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660690 

Hovedspørsmålet her blir hvilken Hassius som var far til disse to søstrene, Anna Cathrina og Susanna. Med fadderverv i hvert fall fra 1707/08, må de være født tidligere enn rundt århundreskiftet - helst i første halvdel av 1690-tallet eller før. Jeg har ikke undersøkt evt. andre fadderopptredener for disse to som evt. kan forskyve dette bakover.

Vi vet at far Heinrich Sig(is)mund Hassi(us) var gift med Anna Catharina Irgens (d. 1669). Jeg har ikke sett opplysninger om at han var gift flere ganger, men har erfart at det ikke kan tas som tilstrekkelig bevis for at så ikke kan ha vært tilfelle.

Sønnen Johan Sigismund skal være født tidlig på 1660-tallet. Hvis hans ekteskap med Anna Lauritsdatter Undal var hans første ekteskap, ventet han til han var i midten av førtiårene før han giftet seg. Det er selvsagt mulig, men kronologisk er det intet i veien for at han kan ha vært gift både en og flere ganger før han giftet seg med henne. Og av kirkebokinnførslene i 1699 og 1701 kan det synes som om han hadde "draget" på damene.

Fins det flere mannspersoner i slekten som kan være aktuelle farskandidater?

Neste spørsmål blir da om det fins informasjon om den Anna Catharina Hassius Lillienpalm som denne tråden handler om, som kan si noe mer sikkert om når hun ble født, eksempelvis:

Er hennes død og begravelse kildebelagt med en aldersoppgave.

Vet vi når hun fødte sitt siste barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej Dag

Tak for fine informationer. Ja det er en spændende historie - og tidslinjen og kildeomfanget udvider sig mere og mere.

Det bør nok medføre yderligere "studier" af Johans far som du er inde på - var der netop tale om flere Hassius, som kunne spille en rolle?

Desværre er der ved Anna Cathrinas begravelse i 1747 (Bergen, korskirken) ingen aldersangivelse - der står blot i kirkebogen "Oberst Ryes hustru -og at hun begraves i kælderen"

Nu er jeg ikke stærk i norske dokumenter, (fylker og sogn osv) men meget kunne tyde på at ud over det allerede i denne tråd fundne dokument fra Sorensskriveren i Mandal i 1742,  ja så må man måske kunne finde flere skiftedokumenter fra skiftet af Johan Hassius Lillienpalm bo i 1728 /1729 eller Anna L. Undals i 1742, hvis der findes mere end sorenskriverens

Jeg har ikke set børn siden sønnen af Johan S H og Anna L. Undal som efter kilder er født 1712 i Trankebar (død 1778 ikke tjekket). Navnet Heinrich Sigismund Hassius, kunne tyde på at det er den første søn af Johans, opkald efter sin fars far, senere gift med Mathe (Margrethe) Undal - "datter af stiftamtsmand A. Undal" og derfor så meget i familie med sin hustru at dette skulle være sket på kgl bevilling 10 februar 1736) - (dokument ikke set)

Anna Cathrinas  egen yngste søn og formentlig sidste barn skulle Andreas Peter Rye senere Kommandør, Chef for NedreNordhordlenske Kompagni født 5 december 1741

Hvis det er sidste barn antyder en alder for Anna Catharina født 1700 - men ikke meget senere - troværdigt. Mindre troværdigt - men ikke umuligt, at hun skulle være jævnaldrende med sin mand Poul som er født 1684

Jagten fortsætter 

dbh

Bernhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til den nevnte saken, ser jeg at jeg også har notert Anne Cathrine Haßis som fadder for Hans Valtin (Lobenstein)s sønn Hans Hendrich 29/9 1715 sammen med bl.a. mam.selle Dorothea Meyer, datter av myntmesteren og hans frue.

SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 109-110
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660694 

Og så var søsteren Susanna Hasis fadder for manns datter Ide Maria 17/1 1714 bl.a. sammen med Madame Myntmesters.
SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 97-98
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660688 

Med kronologien slik du beskriver den, ser jeg at fremstår som mulig at det kan være samme samme Anna Catharina som opptrer som fadder på Kongsberg i hvert fall fra 1707 som ble gift med Poul Rye i 1720 og fikk sitt siste dokumenterte barn i 1741. Men kronologien blir mer tvilsom om hun skulle finnes som fadder også tidligere, og så forutsetter dette at hun ikke er å finne på Kongsberg etter at hun og Rye ble gift.

Jeg er enig med deg i at det er trolig vil være skifter som evt. vil kunne opplyse denne saken nærmere. Og da ville jeg ha sett også på om skifter også ellers i slektskrets kan inneholde opplysninger som viser slektskapet til henne eller hennes kjente barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Dag

Tak for din opfølgning og de yderligere opslag

Jeg tillader mig at spørge ud i forum hos følgere og interesserede i denne sag, om hjælp til at pege i retning af hvor og hvordan man i de norske arkivalier leder efter skiftoptegnelserne i (omkring) Kristiansand, idet kilderne trods mangel på kirkebøger siger at Johan Sigismund Hassius Lillienplam til Svanø skulle være død eller begravet den 4 oktober 1728 i Undal-slægtens gravkammer i domkirken (vist nok brændt efterfølgende)

Jeg tænker, at han er velhavende og at et skifte efter ham som adlet nobilitas må være omfattende eller priviligeret bevaret. Jeg mener at have læst at han afhændede Svanø inden hans død, og måske kan der være tvivl om hvilket "sted" skiftet måtte være protokolleret hvis det overhovedet findes. Alternativt hvor hans hustrus skifte er at søge, altså skifte efter Anna  Lauritsdatter Undal Lillienpalm som iflg kilderne er død den 11 februar 1742 og ligeledes begravet i domkirkens kælder i Kristiansand den 8 marts 1742 og hvor denne  i denne tråd er fundet noget sorensskriveri i Mandal.

Jeg er desværre endnu ikke stærk nok på geografien i Norge til at kunne ko-relatere disse stednavnes - Svanø, Mandal, Krisstiansand -  tilknytning til protokolleringssteder i de norske arkivalier

Måske der sidder erfarne slægtsforskere som har disse opslagsmuligheder "på rygraden" som vi siger på dansk??

Alle bidrag modtages taknemmeligt

dbh

Bernhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej

Jeg fandt dette link fra Stig Nyberg oktober 2019 forum

Much information about H. S. Hassius and his descendants may be found here:

RA, Overbergamtet 1621-1830, K/Ka/L0002: Rettsprotokoll, 1705-1711, s. 85

https://www.digitalarkivet.no/rg20101122690243

det kan vel derfor siges at de navne som Dag Thorsdalen har dokumenteret som faddere  ved navn Hassius i Kongsberg må anses at være Johan Sigismunds Hassius' søstre Anna Cathrine og Susanna, altså døtre af Heinrich Sigusmund Hassius og Anna Cathrina Johannesdatter Irgens

dbh

Bernhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i din konklusjon, Bernhard! 

Da står vi igjen med utsagnet om at Anna Cathrina er "forrige Stiftbefallingsmand Lillienpalms eeneste datter", jfr. Carl-Henry Geschwinds innlegg i emnet det er lenket til i innlegg #2.

Spørsmålet koker vel da ned til om hun er den utenomekteskapelige datteren som ble døpt 3/2 1699 med mor Anne Malene, eller om hun var født i Trankebar med Anna Undal som mor?

I lys av det nevnte utsagnet har jeg om mindre tro på ditt forlag i innlegg #1 om at "Jeg må derfor være af den opfattelse, at Anna Cathrina må være datter af Jørgen Hermanssøn Bjørn i perioden og født i perioden 1699 til 1703". Et ytterligere moment i samme retning er at navnet Anna Cath(a)rina er et svært typisk Hassius-navn. Hun burde dermed være oppkalt etter Johan Sigismunds mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Dag

Jeg tænker, at alle samarbejdet i tråden og alle oplysningerne i realiteten udelukker Jørgen Bjørn som far og indtil nu Anna Undal som mor

Kilderne siger at Jørgen Bjørn giftede sig (anden agng) i 1699 i Kristianssand  med Anna Undal - Johan befandt sig troligen i Kongsberg på det tidspunkt. Han ankom til Trankebar efter Jørgen Bjørns død  i 1704 (få dage). Anna føder sit faderløse barn af Bjørn den 29 september 1704. Anna Cathrine må hvis faderen er Johan og moderen Anna og hvis det er sket på Trankebar være født efter sommeren 1705 og dermed gift som 15 årig - Jeg tror det ikke. Hun må som Knut siger i tråden være opvokset i Norge, og du Dag beviser at der er en sammehæng hos fadderne ved de forskellige børn dåb hvor Johans søstre er faddere

Ok det er indicier - men stærke indicier omend ikke direkte evidens. Måske er der evidens i skifterne efter Johan 1728/1729 - Anna Undal 1742. Anna Cathrina Rye  selv 1747

Og Anne Malena, men hun bliver nok svær at finde.

Den monsieurs Hassius som er udlagt til Kirsten Christophersdatter barn - kunne være Wolfgang Hassius, men det kan også sagtens være Johan - han var i Norge i 1701

Tak for alle bidrag - og som tidligere hvis nogle har "nøgle" til skiftesøgning på nettet i norge - så høre jeg gerne  fra jer.

dbh

Bernhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
På 6.10.2020 den 12.49, Bernhard Christensen skrev:

.......Utvivlsomt bliver Anna Lauritsdatter Undal gift med Johan Sigismund Hassius (senere stiftsamtmand i Norge) og adlet Lillienpalm (til Svanø) i 1718 af kongen. Han blev guvenør i Trankebar efter Jørgen Bjørn og han overtog også enken – formentlig er Johan og Anna gift 1707 og fik børn efter dette. Familien er hjemvendt til Norge i 1716

....

Jeg har dessverre ikke noe å bidra med, men kom over dette emnet i mitt søk etter en Steffen Meyer i Ostind.Komp. som skal være "svoger" (svigersøn?) til Jørgen Bjørn og det nevnes at det muligens er en datter til Anna Undal som var gift med Steffen Meyer:

Det Kgl. Ostindiske Guvernement
Dansk-ostindisk personalia og data.

Bilde 156, 157 og 158:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17142544#185207,31325462

Hvem er denne Steffen Meyer og hvilken Undal-datter ble han i så fall gift med?
Vennligst gi beskjed hvis jeg "spammer" denne tråden med personer som evt ikke tilhører slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej Gry

Alle indlæg er velkomne - og det er godt set i Steffen Meyers optegnelse.

jeg læser dog sedlen således at  det er en note om at  det er svoger svigersønnen Jørgen Hermansøn Bjørn der er gift med en datter af Anna Undal - og det er jo ikke korrekt - for han er gift med Anna Undal som er datter af Marta g. Undal

Hvis det er bogstaveligt at Steffen Meyer er gift med en datter af Anna Undal - er det desværre ikke en datter som jeg har fundet

Det er en ganske spændende historie.... tak for dit indlæg og din interesse. Hvis jeg finder noget på Steffen Meyer - så kommer jeg tilbage til dig

dbh

Bernhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider