Gå til innhold
Arkivverket

8 år alene i USA, kan det finnes familie etter Johan Kristian Svensen. dy.

Rune Saether
 Del

Recommended Posts

I mange år familien lurt, og noen stilt spørsmålet  kan vi ha nær familie i USA? 

Johan Kristian Svensen, født 19 juni 1893 i Skudenes og død 1973 Sandnes 

Gift med Anna født Olsen  født 1892 død 1940

Han har barna Johan Karsten (Jan) Svensen

Arvid Svensen

Levi Svensen

Karl Svensen 

pluss tre jenter som ikke blir veldig gamle. 

De er først USA, men kommer tilbake ca 1915, Johan Karsten er født i USA mens resten av søsknene er født i Norge.  Johan Kristian reiser fra kone og barn og drar over til USA igjen i 1923 og blir til 1931. Jeg har ikke klart å skaffe noen informasjon fra denne reisen og tiden hans i USA ( Minnesota . Kan noen hjelpe med noe info om hans tid i USA, og det vi alle lurer på har vi noe familie der.

Mvh,

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Kristian fikk statsborgerskap 13. Jan 1931, men ser det står "Cancelled" på selve registerkortet. Kanskje var han returnert til Norge da, slik at prosessen ikke ble fullført?

image.png.42fb461d29b26427140f997e5593d00a.png

image.png.1b6533195b673ad605451ad3b2181347.png

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=1629&h=4962862&tid=&pid=&queryId=d598358e1b0b8a158030914391abd3c7&usePUB=true&_phsrc=NlH1352&_phstart=successSource

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dette er helt nytt for meg. Tusen Takk...Er det mulig å finne han på retur til Norge i 1930 el 1931? hvor søker jeg evnt etter dette?

Betyr dette at han bor i en av disse fire statene? og ikke i Minnesota som jeg har blitt fortalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På andre siden av kortet så står det at statsborgerskapet ble kansellert i 1936 da han hadde permanent etablert seg i Norge.

Kansellert Nat 1936.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ut som han ble naturalisert i Wisconsin. I denne står det at sertifikatet ble kansellert i 1934 - Lenke FS - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:8ZZK-S6PZ

Wisconsin, County Naturalization Records, 1807-1992
Name: Jon Christian Swensen
Event Type: Naturalization
Event Date: 6 May 1930
Event Place: Manitowoc, Wisconsin, United States
Event Place (Original): Manitowoc, Wisconsin
Birth Date: 19 Jun 1893
Birthplace: Norway
Volume Number Reference: 14837

JK Svensen 1934.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Event Place: Manitowoc, Wisconsin, United States

Her har du han vel i C 1930

The 1930 United States Federal Census - Lenke FS - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:X979-JK9
Name:    John Swensen
Birth Year:    abt 1893
Race:    White
Birthplace:    Norway
Marital status:    Married
Relation to Head of House:    Roomer
Home in 1930:    Two Rivers, Manitowoc, Wisconsin, USA
Map of Home:    View Map
Street Address:    Washington St.
Ward of City:    Fifth
House Number:    2209
Dwelling Number:    121
Family Number:    175
Age at first Marriage:    20
Attended School:    No
Able to Read and Write:    Yes
Father's Birthplace:    Norway
Mother's Birthplace:    Norway
Language Spoken:    Norwegian
Immigration Year:    1924
Naturalization:    First Papers
Able to Speak English:    Yes
Occupation:    Nailer
Industry:    cabinet factory
Class of Worker:    Wage or salary worker
Employment:    Yes
Household Members:    
Emma Werth    63
Ole Jensen    52
John Swensen    37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Rune Saether skrev:

Er det mulig å finne han på retur til Norge i 1930 el 1931? hvor søker jeg evnt etter dette?

Det finnes svært få returlister. Ancestry har noe; U.S., Departing Passenger and Crew Lists, 1914-1966, men finner ham ikke der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ancestry UK har også All UK and Ireland, Incoming Passenger Lists, 1878-1960. Jeg har ikke tilgang til denne, så får dessverre ikke gjort oppslag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Johan Kristian ankom New York 14.08.1924:

Legger lenke til FS - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:JN42-HZZ Han skulle til søsteren Mrs. Inga Haaland, Rochert, Minnesota.

Han er nr. 14 i pass. lista. Ser at det er skrevet inn "ac? Stavanger 8/19/30". Usikker på hva det betyr..... - kanskje retur til Stavanger 19. august 1930?

Pass list JKS.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all god info og god hjelp. Jeg vet de dro over til USA for første gang ca. 1912, Johan Kristian og Anna Svensen. De skal ha fått Johan Karsten Svensen i Minnesota i 1914. Er det mulig å finne dem i passasjerlister? Evt bostedsadr. i USA, mest sannsynlig i Minnesota. Jeg finner Johan Kristians søster, Inga Haaland i Rochert, Minnesota. 

Mvh,

Rune

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune Saether skrev:

Jeg vet de dro over til USA for første gang ca. 1912, Johan Kristian og Anna Svensen

Ankomst Ellis Island, NY 4. mai 1913. Nr. 6 og 7 i pass- lista. Skulle til svigerbror Gustav Haaland (bla 1 side frem i pass. lista så ser du reisemål).

New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924 - Lenke FS - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:JN5H-L3K

Name: Johan Swenson
Event Type: Immigration
Event Date: 04 May 1913
Event Place: Ellis Island, New York City, New York, United States
Event Place (Original): Ellis Island, New York City, New York, United States
Residence Place: Stavanger, Norway
Marital Status: Married
Nationality: Norway, Scandinavian
Birth Year: 1893
Departure Port: Liverpool
Ship Name: Caronia
Additional Person's Name: Johan Swenson
Additional Name Relationship: Father
Second Additional Person's Name: Rontch Easton
Additional Name 2 Relationship: Husband
Page Number: 126
Affiliate Line Number: 0006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rune Saether skrev:

Evt bostedsadr. i USA, mest sannsynlig i Minnesota.

Med et så kort opphold i USA er det vanskelig å finne dem på noen bostedsadresser.

Jeg ser fra Riska : gardar og tettstad, side 498 at Johan Kristian og Anna fikk en datter (Marie Olina) som ble født (og døde) i 1915. Har du funnet henne i noen kirkebøker, eller noen av de andre barna? Jeg finner Levi Henry, Arvid og Karl i fødselsregister. Det er notert om foreldrene at ikke ikke tilhørte noe "samfund" (mao. ikke i Statskirken).

20 timer siden, Rune Saether skrev:

De skal ha fått Johan Karsten Svensen i Minnesota i 1914

Jeg finner ingen med det navnet født i Minnesota. Jeg sjekket DIS-grav og der står det at han var født 9.5.1914. Dersom det stemmer så har man ihvertfall en f. dato mht. videre leting.

Legger ved lenker fra DIS-grav - https://www.slektogdata.no/gravminner/grav/f8faae39-b70a-42c9-9bc7-7cefbaa753a0  -  Han står også på gravstenen til kona Margit (f. Hetland) - https://www.slektogdata.no/gravminner/grav/7e035414-c6fc-459a-b326-cceff1650eb7

Han giftet seg slik jeg forstår det i Zion Menigheten* (Pinsemenighet) i Stavanger. Lysningen; se bildevedlegg.

image.png.69883984c05b9ddf9df06bee40182f16.png   image.png.aef54d6a840f051db0dc853867e0d26b.png

*"Pinsemenigheten Zion i Kirkebakken 34 ble stiftet i april 1916. Dette er en frikirkelig evangelisk menighet med utgangspunkt i pinsebevegelsen. Menighetshuset ble oppført og innviet i 1936." - https://fotonettverk-rogaland.no/bedehusbyen-stavanger/

Jeg har ingen kunnskap om denne menigheten, men dersom du kontaktet dem mht. vielsen ville det kanskje stå mer nøyaktig om hvor Johan Karsten ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Du kjenner familien hans som jeg er etterkommer av? Ekteskap nr.2 mednJohanne Louise Olufsen, min mormor?

Ellers spennende med all info dere har funnet knyttet til menighet! Jeg trodde han ble religiøst "vekket" i USA...

Vil det si, Rune, at han var en av grunnnleggerne av Zion på Hommersåk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider