Gå til innhold
Arkivverket

Ulvhild Jonsdatter Smør - Aner ?

Sverre Hanch Haslund
 Del

Recommended Posts

I vårt slektstre har jeg Ulvhild Jonsdatter Smør, datter av Jon Hallvardsson Smør, men hvem var Ulvhilds mor?

Jeg har Benkestokk-seminaret + Wilhelmine Brandt som kilder til hennes aner og etterkommere.

Mange slektssider på internett hevder at Ulvhilds foreldre er Jon Hallvardsson Smør/Margrethe Svalesdatter Rømer, men jeg finner ingen troverdige kilder på dette.

Så hvor har de dette fra?

I så fall måtte Margrethe Rømer ha vært gift minst to ganger (Gaute Eriksen Galtung's 2de ekteskap iflg. Wilhelmine Brandt).

Er det noen som har kilder på evnt. ekteskap med Jon Hallvardsson Smør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 3.08, Sverre Hanch Haslund skrev:

I vårt slektstre har jeg Ulvhild Jonsdatter Smør, datter av Jon Hallvardsson Smør, men hvem var Ulvhilds mor?

Jeg har Benkestokk-seminaret + Wilhelmine Brandt som kilder til hennes aner og etterkommere.

Mange slektssider på internett hevder at Ulvhilds foreldre er Jon Hallvardsson Smør/Margrethe Svalesdatter Rømer, men jeg finner ingen troverdige kilder på dette.

Så hvor har de dette fra?

I så fall måtte Margrethe Rømer ha vært gift minst to ganger (Gaute Eriksen Galtung's 2de ekteskap iflg. Wilhelmine Brandt).

Er det noen som har kilder på evnt. ekteskap med Jon Hallvardsson Smør?

Sverre Hanch Haslund,

Verken Ulvild Jonsdotter eller hennes presumtive far, Jon Hallvardsson, er belagt med noe slektsnavn "Smør", ergo bør dette settes i en parents. Ulvilds mor er ikke kjent, ei heller hennes ektefelle. Ulvild er kun kjent fra den såkalte "Cane-Smør"-talven som foreligger i et papirhåndskrift (AM 333 fol.) ved det Arnamagnæanske institut i Kjøbenhavn . Tavlen er trykt i farger i forbindelse med Tore Vigerusts innføringsartikkel i Prosopografi (NST, bd. XXXVI, hefte 1, s. 93).

Det er antatt, men ikke bevist, at Jon Hallvordsson kan være identisk med en aristokrat ved samme navn som er nevnt tilstede på Tunsberghus omkring 1375, og er sagt å være kongens ombudsmann i Bergen.

Min anbefaling er å heller rette oppmerksomheten mot leddene mellom Ulvild Jonsdotter og Torleiv Benkestokk, nemlig Torleivs presumptive mor og mormor, da disse mangler patronymer. Skjønt du sier ikke noe om hvilken vei du kommer opp til Ulvild, så jeg kan bare gjette på at det er via Benkestokk en eller annen gang på 1600-tallet.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are,

Takk, mine kilder er Benkestokk-seminaret m/tavlen du nevner, samt tavle 7,8 og 10.

Torleivs mor og mormor er angitt som hhv.  'Bergiut' og 'Ingeborg'.

Bergiuts patronymikon angis som Torleivsdotter iflg. slektstavle 8 Oksehode i rosenskrans.

Min vei ned fra Ulvild er som følger:  Ulvild Jonsdotter <-- Ingeborg * Torleiv Erlingsson <-- Bergiut Torleivsdotter * Trond Tordsson Benkestokk <-- Adelus Eriksdotter (Kruckow * Torleiv Trondsson Benkestokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider