Gå til innhold
Arkivverket

Emigrantar frå Tinn 1897 – Mina, Karen og Louise Hannestad + medreisande Lise Simonsen og Hanna Hagbartsen, også sagt å vera frå Tinn – kven er desse? Ingen spor av dei i Tinn.

Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anton Hagelee skrev:

Been in US before                                 Join a relative and where 

Screen-Shot-2020-10-07-at-7-46-04-PM.png

Going home? 

I innlegget fra Carl Nilsen, Mina reiste til Amerika i 1884.

Dette var interessant. Denne oppføringen er utvilsomt identisk med Anfinns emigranter.

Så vidt jeg forstår sier dette at Mina har vært i USA før (for 12 år siden?) og at de tre Hannestad-søstrene skal til sine brødre (Bros) i Iowa. Even og Elias Martinussen Hannestad fra Nes er da allerede i Iowa, så vidt vi vet.

Hvis jeg tolket alt dette riktig, så er det igjen veldig mye med dette reisefølget i 1897 som matcher familien Martinussen fra Nes. Bortsett fra det veldig frustrerende punktet at Karen Martinussen Hannestad i følge FT1900 ikke har emigrert. Det *kan* jo være, som jeg har nevnt tidligere, at en annen Hannestad-søster (f.eks. Anne f. 1876) reiste over i Karens navn, men det blir jo bare spekulasjoner. Vi vet jo fra bygdeboken at alle familiemedlemmene fra Nes på ett eller annet tidspunkt dro til Amerika, så det er jo ikke umulig at Karen "byttet plass" med en annen søster f.eks. fordi hun var med barn på reisetidspunktet og måtte gifte seg, og så dro senere til Amerika sammen med far Martinus og mor Andrine.

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anton Hagelee skrev:

Destinasjon for de tre Hannestad-jentene er kanskje Sloan? Iowa. Passasje betalt av meg selv.

Øverst står det så vidt jeg ser (overstrøket?) Sioux City Iowa. Flere fra Hannestad-familien fra Nes har vært innom Sioux City på forskjellige tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter framifrå gravearbeid av Carl Nilsen og Anton Hagelee konkluderer eg for min eigen del med at denne gruppa med unge kvinner ikkje er frå Tinn i Telemark, som ført i utvandringprotokollen. Da har eg svar på spørsmålet mitt. 

Ein kan spekulere vidare på relasjonen mellom Hannestad-systerene og Lise Simensen og Hanna Hagbartsen, men det er utanfor mitt fokus her. Eg har også fått med meg det noko uklare tilhøvet som gjeld Karen Hannestad, som er oppgjeven å vera "heime" på Hedmarken i folketeljinga 1900. Eg ser også at det nok kan vera ein relasjon mellom desse jentene og amerikansk farmar Lars Eriksen og kona Inger. Dei er førte saman ved utreise og likeså ved framkomst til New York.

Så var det truverdet til kjeldene: Utvandringsprotokollen som fører ein heil jenteflokk som heimehøyrande i Tinn i Telemark, der dei neppe nokon gong har sett sin fot. Hedmarken/Telemarken: Ein lite vaken protokollskrivar kan høyre feil, og deretter gjera feil. Men her er også Tinn protokollført, og da skulle ein tru skrivaren har geografien på plass. Likevel, openberrt ikkje.

Kan det vera nemnt eit stadnamn i Nes prestegjeld som liknar på Tinn? Eg tvilar, sidan ingen av sokna i Nes prestegjeld har namn som kan forvekslast med Tinn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
1 minute ago, dianebsn said:

NoDear Sirs, 

My great  great grandparents are Martinus and Andrina Hannestad , My great- grandmother is Anna Hannestad Martin.  

Diane Emerick. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, my previous message  should say Dear Sirs. I have that picture of the Hannestad family in my home. Can you tell me more about it. I figured it was taken before they left Norway. I personally knew Martha Hannestad who lived to be almost 102. 

Thank you for all the information you posted. I've always been curious why the Hannestads emigrated to the US. 

With gratitude,

Diane Emerick

Lenke til kommentar
Del på andre sider