Gå til innhold
Arkivverket

Ekstraretten på 1840-tallet

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

Endte alle Ekstraretter med fellende dommer (som evt ble anket til Underretten)?

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

Endte alle Ekstraretter med fellende dommer (som evt ble anket til Underretten)?

Begrepet ekstrarett betegner ikke en særskilt rettsinstans, men et ekstraordinært rettsmøte utenom de faste rettsmøtene: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Ekstrarett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2020 den 1.19, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Begrepet ekstrarett betegner ikke en særskilt rettsinstans, men et ekstraordinært rettsmøte utenom de faste rettsmøtene: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Ekstrarett

Takk for oppklaringen, @Kristian Hunskaar (privat) !

Jeg går nemlig igjennom en gammel rettsak der man først har hatt satt "Ekstrarett" på åstedet. For meg ser det ut som dette har vært en åstedsundersøkelse med en del vitneforklaringer. Men jeg fant ikke noe om at partene "anket" videre. De var liksom bare fremdeles uenige.

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Jeg går nemlig igjennom en gammel rettsak der man først har hatt satt "Ekstrarett" på åstedet. For meg ser det ut som dette har vært en åstedsundersøkelse med en del vitneforklaringer. Men jeg fant ikke noe om at partene "anket" videre. De var liksom bare fremdeles uenige.

Jeg antar at dommeren ikke var klar til å konkludere allerede på en slik åstedsbefaring, og at saken har fortsatt i ett eller flere nye rettsmøter i samme instans. Det er ikke sikkert at disse rettsmøtene er protokollert i samme protokoll; du får ta en titt på arkivkatalogen og se om det er flere rekker av rettsprotokoller på det aktuelle tidspunktet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.