Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Graupe i Nord-Fron i 1788

Ole Christian Risdal
 Del

Recommended Posts

Hei Ole Christian

Kan ikke svare spesifikt på spørsmålene dine, men kan gi et forsøksvis sammendrag av skifteforretningen(e):

Avdød: Peder Olsen

Enken: Barbroe Fridericksdatter.

5 barn: Ole, 21 år,  Friderick, 19 år,  Karie, alder ikke oppgitt, Anne, 17 år, Marie 15 år.

Litt lenger ut i Skifteforretningen(e) – Formynder for  barna:  For Ole og Friderick – Lensmann Engebret Qvigstad. For Karie – Amund Lille Jevne. For Anne – Peder Olsen Viig. For Marie – Peder Leene(?).  Amund er beslektet (står i ‹første runde ›, hvor han skal sørge for barnas ve og vel etc.), men ikke hvordan. Intet om de andre.

Boets løsøre vurdert til 80 rd - 20 sk.

Avdøde Peder Olsen har inngått en muntlig avtale med Iver Olsen Melbye om å kjøpe gården «Øvre Groupe» for 1150 rd. Derfor tillates gården inntatt i boets aktiva, selv om kjøpesummen ikke er betalt. Gården går på auksjon for 1500(?) rd.

Det er også, tror jeg, en tvist om hvorvidt Ivers bror Peder skylder avdøde 800 rd for kjøp av en gård Teige, og enken mener dette beløp bør trekkes fra den skyldige kjøpesummen for Ø. Graupe. Klarer ikke helt å forstå hvordan dette ender, men ser ikke ut til at Iver Melbyes krav er avkortet.

Videre går dette skiftet flere ‹runder› dvs. utsettes flere ganger av ymse grunner: Dokumenter som ikke er på plass, Peder Olsen kan ha hatt skyldnere eller fordringshavere i «Vaage» slik at skiftet må lyses også i dét sognet osv. 

Men så går hodet mitt litt ‹av skaftet›. 

For:

På side 453b, linje 28 (håper jeg har tellet riktig) står følgende:

«Leene. –Dernæstinden indfant sig for Skifte Retten den sig and-
meldte Creditor Iver Olsen Melbye der saavel for at hiemle sit forhen
Anmeldte Krav i Boet som og for at Beviise Urigtigheden af Enkens
Formeening om at han skulde være den afdøde Mand noget skyldig 
Producerede et den 27 Junii sidstl: erhvervet Tings Vidne hvoreffter
hans tilgodehavende 1150 rd bliver hos ham selv at udlægge som Gaardens
Kiøber.– »

Hææ?? Unnskyld mitt u-akademiske utbrudd, men kreditoren tar utlegg i sitt eget bo for den utestående fordringen?? Høres aldeles ‹skrudd› ut. Her har jeg nok misforstått noe kraftig . . . Trodde at han var selger av Øvre Graupe? Ved nærmere ettertanke kan han jo ha kjøpt gården tilbake på auksjonen og derfor fått tilbake verdien han hadde krav på?

Jeg blir litt svimmel . . .

Uansett, videre:

Den samlete sum for auksjoneringen av gård og løsøre er 1620 rd 2(?) ort 6 s.
Ingen kontanter, ingen utestående fordringer.
Boet ender opp med en netto på 266 rd 3 mark 5 s. Enken arver halvparten, som ‹protokollen tilsa› og barnene får sine Broder- og Søsterlod. På samme måte.

Aha! På side 454b (begynner nederst på 454b) får Iver Melbye utlegg i «Arvetomten Gaarden Øvre Groupe med underliggende Sickilsdalen 1150 rd Dertil udlagt.»

Hans krav blir innfridd ved at han får gården tilbake! Ser det ut som.

Skulle jo redigert dette innlegget ettertrykkelig. Jeg skrev dette etterhvert som jeg leste – som enslags notater, men det kan kanskje være nyttig for skarpere hoder enn mitt å se hva jeg ‹drodlet› om under nevnte lesning.

Underforstått: Her er det rom for korreksjoner! 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha! Jo, det er i samsvar med bygdeboka "Gardar og slekter i Fron" at denne Iver Olsen fekk kjøpt garden til slutt. Godt sitat!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider