Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldre til Agnes Catinka Steffensen og hennes mann Anton Larsen?

Martine Flagstad
 Del

Recommended Posts

Dette er mine tipp-tippoldeforeldre.

Agnes Kathinka Larsen (f. Steffensen, i Kristiania 1852)
og hennes mann
Anton Larsen (f. i Kristiania 1851/1850)

Jeg har lett i flere dager uten å kunne finne foreldrene til noen av dem. Jeg fant dette til Anton Larsen, men om det er samme Anton er jeg usikker på:

Tar også veldig gjerne imot tips og råd til å kunne søke smartere, og om det er andre steder enn digitalarkivet å søke på! Jeg føler meg helt lost med denne grenen på familietreet! Tusen takk på forhånd! 😊
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Annie Kattika født 1852 i Kristiania i FT1865. Hun er oppført uten patronymikon, men med en enke til mor og en bror som har patronymikon Steffensen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038027054825

Tror mannen til moren Anne Cecilie Larsdatter het Steffen Olsen.

Endret av Carl Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Martine Flagstad skrev:
Tar også veldig gjerne imot tips og råd til å kunne søke smartere, og om det er andre steder enn digitalarkivet å søke på! Jeg føler meg helt lost med denne grenen på familietreet! Tusen takk på forhånd! 😊

Et tips er å bruke https://www.familysearch.org

Inkluder kun den informasjonen du er helt sikker på (f.eks. at hennes navn starter med "a" og at farens navn starter med "ste"), kombinert med flittig bruk av "wildcards" (*) for å representere de delene av navn som kan staves på forskjellige måter, og begrensninger i årstall/geografi, så får du raskt noen kandidater.

Men man kommer ofte ikke utenom litt manuell leting. Agnes Catinkas fødsel lå så vidt jeg kunne se ikke i FS, men jeg kan ha gått glipp av den.

Endret av Carl Nilsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carl Nilsen skrev:

Agnes Catinkas fødsel lå så vidt jeg kunne se ikke i FS, men jeg kan ha gått glipp av den.

Joda, den lå der, du kom meg i forkjøpet, så jeg sendte den ikke😄

Skjermbilde.PNG.e3a05366cc559db2ffb546327d7434f1.PNG

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Aud Johanne Wasbak Skau skrev:

Joda, den lå der, du kom meg i forkjøpet, så jeg sendte den ikke😄

Så bra! 🙂 Jeg hadde en god følelse på hvor jeg ville finne den i kirkeboka basert på FS-oppføringene til de andre Steffensen-barna, så da gikk jeg rett til kilden.

Martine: Her ser du et eksempel på et FS-søk du kunne brukt for å finne dåpen:

https://www.familysearch.org/search/record/results?q.givenName=A*&q.givenName.exact=on&q.birthLikeDate.from=1852&q.birthLikeDate.to=1852&q.fatherGivenName=Ste*&q.fatherGivenName.exact=on&f.recordCountry=Norway&f.recordSubcountry=Norway%2COslo&m.defaultFacets=on&m.queryRequireDefault=on&m.facetNestCollectionInCategory=on&count=20&offset=0

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for all hjelp her! 💖 Noe forsinket svar, men takket være familysearch.org ble jeg ganske oppslukt da mange familiemysterier nå ble løst, og ikke bare Agnes og Anton! Blant annet en slektning på en annen gren som rømte til USA, som vi har prøvd å finne ut om i over 15 år!

Denne tråden hjalp noe enormt, og det har blitt lagt til mye info og slektninger, takket være dere! Dere er en gjeng med hverdagshelter! 🤩

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider