Gå til innhold
Arkivverket

slektskap mellom tokstad i veldre og sigstad på biri ?

Inger Bekken
 Del

Recommended Posts

Syver Sigstad er etter det jeg forstår stamfaren på gården sigstad på biri - overtok der ca. 1600. Han kom antakelig iflg. bygdeboka fra Hedmarken (Alm). På mange nettsteder på my heritage er han oppført som sønn av Oluf Hågensen på Tokstad i Veldre og kona Eline Gudbrandsdatter fra Rekstad i Stange. Vi snakker om siste halvdel av 1500-tallet/begynnelsen av 1600.

Jeg får ikke dette til å stemme: Bygdebok for veldre har ingen Sivert  som sønn av Oluf. Nettstedet for Tokstad gård (slektstreet)  har en sønn Sivert, men han var ugift og døde i 1619.  

Er det noen her som kan utdype/kommentere rundt dette slektskapet. (Det er jo 2 store, gamle garder som noen kanskje har studert spesielt ?) Bygdeboka for Brøttum sier det samme som bygdeboka for Biri: Syver eide/kom antakelig fra Alm.

Setter pris på svar/kommentarer

Endret av Inger Bekken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke kilder på hvor Syver kom fra? Ei heller finnes det ikke noe patronymikon (farsnavn). Han hadde gods i Rud Torpa  og noen sier det er arv etter foreldrene, men de er så vidt jeg vet ikke nevnt. Han eide også eide tre huder i Alm på Brøttum. Ofte var slikt gods arves og da kan det være en slektsforbindelse dit. Jeg tror godset i Torpa kommer fra kona Berte Andersdtr som kan være fra Hegge. På Hegge eide Anders Amundsen 1/2 hud i Rud i Torpa.

På Tokstad var det en sønn, Siver Olufsen Han er mye yngre enn denne på Sigstad. Han er kjent fordi  han kom i skade for å drepe en mann, betalte 5 skinn gods i bot.  Finnes ingen kilder som sier at han kom til Biri. Men ligger det på My Herritage, så er det umulig å få rettet denne slektstavla på Sigstad som er fei! 

Men det nevnte godset over var neppe Tokstadgods. Og når det er på  my heritage du finner det, så er det nok som normalt en konstuksjon. Men Tokstadfolket har vært ivrige slektsgranskere og ikke alt de har laget er rett heller.
Veldre bygdebok har så mange feil at den bør man ikke bruke til noen ting.

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider