Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp Helgøy Tingbok i 1788 og 1789

Siri Skogstad Berntsen
 Del

Recommended Posts

Jeg synes det er utrolig  vanskelig å tyde den gamle håndskriften. Nå er jeg på leting etter informasjon fra 1788 i Tromsø. Dersom noen vet om noen som har tydet tingbøkene for Helgøy (Tromsø) i 1788 og 1789, setter jeg umåtelig pris på et innspill, eller om noen liker å gjøre dette. Jeg er også interessert i å få bedre forståelse for hva som formidles om fra dompresten i kirkebøkene fra den samme perioden, for eksempel hvem som døde, hvor gamle de var og hvilke datoer det skjedde, det samme gjelder vielser og dåp, samt absolusjon, jeg forstår heller ikke hva han har slags pågående emner alltid. Jeg leter også spesifikt etter en som døde i Tromsø i 1790 eller 1791, han het Niels Jacobsen, og var antakelig dansk, han var Tromsøs første toller, men det er uråd for meg å finne ut av det. Ønsker alle historieinteresserte og skrifttydere en fin dag, hilsen Siri, Tromsø. For nøyaktig tidspunkt for Niels Jacobsens dødsfall, har jeg en link https://www.digitalarkivet.no/kb20070606650130.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Lenkja di har fått med eit punktum til slutt, som gjer at ho vert feil.  Når vi fjernar punktumet, vert det rett.

Dinest: Det kan løne seg å ha ei dekkjande overskrift. Du spør om kyrkjeboka for Tromsø 1790-91, ikkje tingboka  for Helgøy 1788-89.

Det spørs om ikkje du må lære skriftlesing så pass at du kan stå for leitinga sjølv (øving, øving, øving ...); og så be om hjelp her til vanskelege detaljar.

Når du ikkje finn Niels her, så kjem det nok av at førenamnet ikkje er med...  

Han står som nr. 3 til høgre på oppslagsside 165 (bla om eitt blad): https://www.digitalarkivet.no/kb20070606650131

1791

"17de febr Tolder Jacobsen Tromsøe _ _ _  40 aar gl  Skiør belg(??)"  

For ordens skuld: I 1791 er det nok snakk om ein sokneprest eller prost. Bispestol i Tromsø, og tilhøyrande oppgradering til domkyrkje og domprost, kom først i 1804.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider