Per Morset Skrevet Oktober 14, 2020 Del Skrevet Oktober 14, 2020 Hans Henrich Christophersen Lille Jerstad fremmet en sak mot formynderne sine på tinget i 1694. Der er faren omtalt med navn. Kan noen tyde hva det står etter Christopher i linje 13 nedenfra, høyre side? Hans Henrich hadde gått i skredderlære, og jeg vil tro at faren også var håndverker. (En av formynderne, Peder Lunde, er min ane.) SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0033: Tingbok, 1694, s. 34b-35a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090525660291 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan H. Trelsgård Skrevet Oktober 14, 2020 Del Skrevet Oktober 14, 2020 Jeg leser: "... som Værge for Hans Henrich, Sl: Christopher Scheragers Søn ..." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Morset Skrevet Oktober 14, 2020 Forfatter Del Skrevet Oktober 14, 2020 Ja, det kan se riktig ut. Men jeg greier ikke å kople det til noen gard på Toten. Noen som er mer lokalkjent på Toten enn meg og kan "transkribere"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Morset Skrevet Oktober 14, 2020 Forfatter Del Skrevet Oktober 14, 2020 Takk for innspilllet, forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Oktober 14, 2020 Del Skrevet Oktober 14, 2020 1 time siden, Per Morset skrev: Ja, det kan se riktig ut. Men jeg greier ikke å kople det til noen gard på Toten. Noen som er mer lokalkjent på Toten enn meg og kan "transkribere"? Overhodet ikke lokalkjent, men kan det ha vært en plass under Skjerven? (V. Toten) eller Skjerpen? (Ø. Toten) Eneste jeg finnner på Toten som begynner på Skjer eller Skjær og varianter. Også i V.Toten: Midtre- Søndre- og Nordre- Skjerrdalen. Kun et sedvanlig ‹skudd i mørket›. 🙂 Mvh Per Morset reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå