Lars Egil Kjønø Skrevet Oktober 15, 2020 Del Skrevet Oktober 15, 2020 Min tippoldefar hadde en bror Jens Johannesen som ble født 1822 og som dukker opp i folketellingen i 1865 i Slaveriet i Trondheim. Jens giftet seg i 1859 med Ane Fredriksdatter som dør i 1864. Jens dukker da opp i Slaveriet året etter så her er det vel en sammenheng. Vedlagt er begravelsen og der står det et ord lengst til høyre som jeg ikke helt klarer å lese og som da kan være dødårsaken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Oktober 15, 2020 Del Skrevet Oktober 15, 2020 Blødersyge, leser jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Egil Kjønø Skrevet Oktober 15, 2020 Forfatter Del Skrevet Oktober 15, 2020 Takker. Bare et spørsmål. Hvis det skulle være et konedrap ville man oppgi det i kirkebøkene som årsak eller ville man oppgi en annen årsak. Kanskje vanskelig å svare på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Oktober 15, 2020 Del Skrevet Oktober 15, 2020 1 time siden, Lars Egil Kjønø skrev: Takker. Bare et spørsmål. Hvis det skulle være et konedrap ville man oppgi det i kirkebøkene som årsak eller ville man oppgi en annen årsak. Kanskje vanskelig å svare på Det er både lett og vanskeleg å svare på. Det "lette" er at grunnen til at Jens sat inne vil vere godt dokumentert i retts- og fange-protokollar. Det "vanskelege" ligg for det første i at det kan vere eit omfattande arbeid å finne dei aktuelle innførslene; og for det andre er det vanskeleg å vite kva presten visste (og dermed kunne skrive i kyrkjeboka) på tidspunktet for gravferda. Det kan vere at mistanken og etterforskinga, og iallfall rettsprosessen, kom ei tid etter gravferda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Egil Kjønø Skrevet Oktober 15, 2020 Forfatter Del Skrevet Oktober 15, 2020 Er disse retts og fangeprotokollene tilgjengelige noe sted Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Oktober 15, 2020 Del Skrevet Oktober 15, 2020 ja, på Statsarkivet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå