Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Pantebok 1738: Øvre Standal, Kinn


Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finnet ut hvor Baltzer Knudsen som bosetter seg på Øvre Standali Kinn,  kom fra, hvem han var?

 I panteboken er det en sak mellom Gunder Jacobsen Øvre Standal og Baltzer Knudsen, men jeg klaer ikke å lese hva som står der. Finnes det opplyninger der som kan ise vei?
Håper noen kan hjelpe meg med å tyde teksten.

 

Kilde:
SAB, Sunnfjord tingrett, G/Gb/Gba/L0002a: Pantebok nr. II.B.2a, 1732-1762, s. 48 (siste avsnitt på venstre side)
https://www.digitalarkivet.no/tl20070808170524

Endret av Toril Osther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Toril Osther changed the title to Tyding av Pantebok 1738: Øvre Standal, Kinn

Kiendes Jeg underskrefne Gunder Jacobsen øfre Standahl, og hermed
for alle vitterliggiør, det Jeg af frje Villje og Velberaad hue, tillige med min Kiære hustrue Brithe Andersdatters Minde og Samtøche, haver Solt Skiødet og afhendet, som ieg og hermed Selger Skiøder og aldeeles afhender fra mig min hustrue og vores arvinger 1 pd 3 mk Smør Lejes Jordegods udj min paaboende odels Gaard øfre Standahl i Brantzøe Skibrede og Swanøe Sogn beliggende, til dend velagte Mand Baltzer Knudsen, hvorfor hand efter Voris derom Sluttede foreening, haver betalt mig Reede penge den Summa 18rd Siger Atten Rixdaler Courant, Saa følger fornefnte Eet Pund og Trei Marker Smørs Leie udj Gaarden øfre Standahl bemelte Baltzer Knudsen og hans arvinger, til Evindelig odel og Ejendomb, og det med alle slags tilliggende herligheder, som dertil ligger
...osv. osv.

 

Jeg kan ikke se at det noen steder står hvor han (Balzer) kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else B. 

 

I og med at jeg har sittet en ganske god stund (for å si det mildt) og ‹vridd› hodet og ikke minst øynene over angjeldende tekst, og du tilsynelatende bare ‹rister ut av ermet› tydningen, så MÅ jeg bare (selv om jeg har en sterk fornemmelse av at det gjør deg ukomfortabel) få lov å si, nok en gang: Du er den beste.

 

Mvh
 

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Else B. Rustad skrev:

Takk for gode ord, Even!

Jeg setter stor pris på dem!

 

Og jeg takker tilbake for responsen. Som settes like stor pris på!

 

Ønsker deg en fortsatt god kveld, og helg.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk, Else for transkriberingen. Det er jo ikke din skyld at innholdet ikke ga meg det svaret jeg håpet 😉😀

Men som Even sier, imponerende at du løste dette så rask.

Hilsen Toril

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.