Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Min tip tip oldefar, Søren Pedersens dåp

Recommended Posts

Dåpen finnes i Hedrum på venstre side midt på siden her: https://media.digitalarkivet.no/view/8236/84415/75

...., eller om du vil her: kb20070427640151

All hjelp med å finne ut litt mer om hans far slik at jeg etter hvert også kan finne hans mor mottas med takk.

Mvh,

Birger Carlsen

det er ikkje veldig innhaldsrikt...

Decembr ...

d 8de ..

"ditto [altså 8.des] Peder Søndr Onae Søn Søren Fadd. Peder Nordr Onaes Hustrue[,] Elen Nielsd ibid[,] Hans Rominge[,] Ole Rominge[,] Anders Hansen ibid"

komma i klammer er mine forslag

Når Peder på Søndre Ono døper sønnen Søren, er ikke Sørens mor nevnt i dåpsinnførselen. Det er fem faddere ved dåpen.

Disse er:

1 ) kona til (en annen) Peder på Nordre Ono, {ihht bygdeboka s. 134 Elisabeth Hansdatter eller andre kona Antonette Nilsdatter  (REDIGERT: gift 23/4-1790 i H.)}

2 ) Elen Nilsdatter Nordre Ono  (Dette er ikke Sørens mor. Kanskje hennes søster?)

3 ) Hans Rominge

4 ) Ole Rominge

5 ) Anders Hansen Rominge

Tittel

Hedrum bygdebok. 2 : Gårder og slekter i Hedrum sogn s. 132 og s 134

226C99A0-4D47-4CAE-8619-65E54F3CE30A.jpeg

6EFAA89A-2F0C-4598-8C8F-CDC768BA3F22.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
8 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

det er ikkje veldig innhaldsrikt...

Decembr ...

d 8de ..

"ditto [altså 8.des] Peder Søndr Onae Søn Søren Fadd. Peder Nordr Onaes Hustrue[,] Elen Nielsd ibid[,] Hans Rominge[,] Ole Rominge[,] Anders Hansen ibid"

komma i klammer er mine forslag

eg la inn ei endring til "Onoe" og "Onoes"  i går  - men eg gløymde visst å lagre

Det er éin Peder på Søre Ono og ein annan Peder på Nordre Ono.

Presten har spart på komma, men eg tolkar faddrane sånn Anne-Lise gjer det; altså at Elen Nielsd. Nordre Ono er ein annan person enn Peder N. Ono si kone.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.