Gå til innhold
Arkivverket

Aase Indsetviken -en gåte

Trond Einar Solberg Indsetviken
 Del

Recommended Posts

Hei dere
Nå trenger jeg virkelig all den hjelp som er mulig etter års leting etter historien til en slektning. Det er helt utrolig at det nesten ikke finnes spor, her der det jeg vet:
Aase Indsetviken, datter av Kaare Kristiansen Indsetviken fra Strandbygda i Elverum, Hedmark. 

Fødselsreg. Kaare Indsetviken
SAH, Elverum prestekontor, H/Ha/Hab/L0005: Klokkerbok nr. 5, 1896-1915, s. 50
https://media.digitalarkivet.no/view/4998/54
Kaare K Indsetviken ble gift 2 juni  1930  med Elida Sønsteby f. 16 sept. 1906. 
De fikk to døtre: Aase Indsetviken og Grethe Torine Indsetviken f. 1933 i Elverum. På grunn av sperrefrist er det ikke mulig å finne Aases fødsel- Det vi vet er at hun er sannsynligvis født i Elverum. Det finnes ingen gravstøtte etter henne, vi vet at hun ble gravlagt i sine foreldres grav på Elverum Kirkegård, Hedmark.  I Juni 1960 ble hun gift med Ingvald Bjørndal fra Bergen og dagen ble feiret på Fløien restaurant den 18 juni. Det finnes en bitte liten notis angående dette i Nasjonalbiblioteket. Hva som skjedde med henne og Ingvald vet jeg ikke. I 1978 arrangerte min far og mor familietreff og der var hun, alene. Vi visste ikke at hun hadde vært gift. Kanskje finnes det noen ukjente slektninger, selv om vi aldri har hørt om det. Dette er en familiegren med mange hemmeligheter.  Om Grethe Torine vet vi en del selv om det sikkert opplysninger der som også mangler. Det har versert ett "familierykte" at hun skulle ha reist til Bergen for å føde, MEN kanskje det handlet om AAse. Dette har jeg ikke klart å finne noe ut om. 
Takknemlig for all hjelp

Endret av Trond Einar Solberg Indsetviken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Trond Einar Solberg Indsetviken changed the title to Aase Indsetviken -en gåte

Hun er begravet i Asker iflg Slekt&Data  gravminner.

Fornavn

Aase

Etternavn

Bjørndal

Pikenavn

Fødselsdato

26.10.1931

Dødsdato

19.02.2008

Minnetekst

Gravlagt dato

18.04.2008

Tittel

Fødested

Dødssted

Kjønn

Gravplass

Asker

Kommune

Asker

Fylke

Viken

Er gravsteinen fjernet?

Nei

Sist oppdatert i Gravminnebasen

21.10.2020

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif Bjørn
Dette er nok desverre feil, vi vet at hun er gravlagt i sine forlerdres grav på Elverum kirkegård, Elverum, Hedmark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret ligger vel i innlegget fra Ragnhild K Brænd her - for i 1990 overførte Aase Eline Wik en eiendom i Hamarområdet, til Grete T Indsetviken, ifølge Hamar Arbeiderblad - 10.05.1990.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Trond Einar Solberg Indsetviken said:

Det finnes ingen gravstøtte etter henne,

Er det denne? I så fall er det kanskje besteforeldrenes grav hun ligger i?

https://www.slektogdata.no/gravminner/grav/ab89e4c7-cf74-4f34-a2f6-10ced642911f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Leif B, Ragnhild, Sven, Hallvard og Jostein, jeg kan bare si hjertelig tusen takk. Dette er jo aldeles helt utrolig. Og nå reises jo nye spørsmål, hvem var Olav Martin Wik og mer om Aases livsløp avdekkes etter årelang leting. Jeg er imponert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsannonse i Bergens Tidende den 25.10.2000 står disse navn:

Torild med familie / Jorunn med familie / Evy med familie / Wenche med familie / Johanne med familie / Evy med familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein,  kunne Aase være mor til disse ?
Leif B, Om dette er rett Ingvald kan jeg ikke si, men i tråden her er det en liten avisnotis fra Ragnhild at Aase giftet seg på nytt i 1964. Jeg var også inne på om denne Ingvald Bjørndal var den kjente krigsseileren i Bergen som det finnes en del om. Men hvordan finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Er dette riktige Ingvald Bjørndal? 

Ble de skilt etter ett pa år?

https://www.slektogdata.no/gravminner/grav/1504bada-807c-4121-ad51-43cff2a71a28

Det finnes da vel ett eller annet sted nedskrevet ekteskapet mellom Aase og Ingvald, for da finnes det vel datoer som kan lede til rett Ingvald?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Trond Einar Solberg Indsetviken skrev:

Det finnes da vel ett eller annet sted nedskrevet ekteskapet mellom Aase og Ingvald, for da finnes det vel datoer som kan lede til rett Ingvald?

Desverre er arkivene  i Bergen sperret fra 1960.

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-07000000001090&counties[]=13&start_year=1955&end_year=1965&text=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Trond Einar Solberg Indsetviken said:

Jostein,  kunne Aase være mor til disse ?

En eller flere av de kan være Olav Martins søstre - jeg har funnet en liten snutt i Bergens Tidende som tyder på det.

Men jeg har også funnet  Wenche - som "snutten" refererer - i telefonkatalogen for Voss............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=675666400&attachment_id=678217346452844&message_id=mid.%24cAAAAAH6KX0h7tdBmTl1hIsYsxo7S
Denne linken fant en venn i Sør Østerdal slektshistorielag for to dager siden. Da er vi vel på sporet etter rett mann, kanskje? Og hva denne saken handler om er ikke godt å si. Jeg har ikke klart å forfølge den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Får ikke opp noen ting på denne linken....

Det står ordrett:
NAVNEFORANDRING
Med tillatelse av Fylkesmannen har jeg fått strøket mitt tidligere fornavn (Ingvald). Mitt fulle navn er nå MAGNUS BJØRNDAL. (Har ingen relasjoner  til personer med samme etternavn i Fana)

Når dette har vært offentliggjort vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider