Gå til innhold
Arkivverket

Hvor bør jeg starte å lete?

Slektforsker
 Del

Recommended Posts

Hei,

Har to stykker (som er søsken) jeg prøver å finne på nett.

Den ene døde i Bodø på 1970 tallet, og den andre i Oslo på 1980-tallet.

Jeg har fullt navn, men finner ingenting på Google eller i digitalarkivet?

Vet noen hvor jeg kan begynne å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke på navnene i Nasjonalbiblioteket. Da får du opp ev treff i aviser, tidsskrift og bøker. Sett anførselstegn " foran fornavnet og etter etternavnet. 

For søk i Oslo er gjerne Aftenpostens skannede aviser en god kilde. Men der trengs abonnement. 

Eller du kan etterlyse personene her eller på en annen gruppe for slektsgranskere. Men det forutsetter at du vil gi ut navnene. 

vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jarleif Nordheim skrev:

Du kan søke på navnene i Nasjonalbiblioteket. Da får du opp ev treff i aviser, tidsskrift og bøker. Sett anførselstegn " foran fornavnet og etter etternavnet. 

For søk i Oslo er gjerne Aftenpostens skannede aviser en god kilde. Men der trengs abonnement. 

Eller du kan etterlyse personene her eller på en annen gruppe for slektsgranskere. Men det forutsetter at du vil gi ut navnene. 

vh Jarleif

Har du link til Nasjonalbiblioteket, eller mener du Google?

Personene er døde og i min egen familie så ikke vits å etterlyse dem.

Det er far til min bestemor og hans søster. Jeg vet at de hadde flere søsken og leter etter deres navn. Det står ofte navn på søsken i slike bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Egil Johannessen skrev:

Iht. Forumets Ordensregler pkt. 1 - ".....bruk fullt navn som visningsnavn".  -  https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

Her er link til hvordan du endrer - https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Oi, beklager, skal endre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Slektforsker skrev:

Har du link til Nasjonalbiblioteket, eller mener du Google?

Du finner nasjonalbiblioteket rimelig enkelt ved å skrive nasjonalbiblioteket.no i søkefeltet på din nettleser. Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider