Gå til innhold
Arkivverket

Uleselig dåpsnavn. Er det noen som våger seg på et tips eller klarer å få noe utav dette ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Dessverre umulig (for meg) å tyde barnets navn. Hvordan noen kan klare å lese «Anthoni»» ut av dette – vel, jeg tror jo at Skrolsvik enten må være clairvoiant eller, kanskje mer realistisk, at han støtter seg på andre kilder. 😉

Men det jeg tror jeg leser videre er i hvert fall:

« . . . af Forældre Søren Rosenqvist Snikkermæster [Kan også være «Sukkermester», som foreslått. Har imidlertid ikke støtt på denne yrkesbetegnelsen før]  og Maren Dishingthun. Faddere:

Peter Lexau, Lenert Gabrielsen, Friderich Weisenberg, Mad: Stamer, Jfr: Jordan.

[og uleselig (for meg).]»

EDIT: Ok bare bittelitt ‹googling› skulle til før jeg fant sukkermester-tittelen. Også knyttet til Sukkerhuset i Bergen. Hvor han vel hadde sitt virke. Jeg ‹flater herved ut›. 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Rosenquist gikk gradene:

u. sockermester, sukkermester, sukkerraffinadeur, mester ved raffinad., mester Raffinaderiet, mester Sukkerraffin. brændeviinsbrænder

Hen er jo også nevnt med 5 personer i husstanden i ekstraskatten 1762, Byregnskaper for Bergen, men dessverre er kun hovedpersonen nevnt ved navn i byregnskapene.

Bergen fylke, Bergen, Ekstraskatt nr. 365.1 (1762-1762), Dokumentside, Side 103        nr.212
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10041112191109

Kanskje et dumt spørsmål, ettersom jeg ikke klarer å lese navnet jeg heller, men kan det være et pikenavn?

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Even og Olaf og takk for gode tips og ledetråder.

Olaf - Du har selvfølgelig rett i at det like godt kan ha vært ei datter som ble døpt.

Jeg fant nå på morgenkvisten denne fra ei dansk avis i 1757. Her skriver Søren seg for Søren Axelsen ?? Rosenquist. 

image.png.99371e8913ca667abfd1d51ecc90dc66.png

Søren får mange barn, først med Maren Kristine, deretter med Regine Teting, men det første barne jeg finner er denne "uleselige" i 1758.

Hvis det er gutt, ville det da ikke være naturlig at han ble oppkalt etter bestefaren Axel ?

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Kanskje et dumt spørsmål, ettersom jeg ikke klarer å lese navnet jeg heller, men kan det være et pikenavn?

Her finst det noko i retning av eit svar: - Det er fem faddrar for alle dåpsborna på denne sida (det er ei grense som står i Kristian Vs Norske Lov).

Der vi kan identifisere namnet/kjønnet, er det tre menn og to kvinner for gutebarn og to menn/tre kvinner for jentebarn.

Her er det tre menn og to kvinner; altså svært sannsynleg ein gut.

10 timer siden, Even Stormoen skrev:

Hvordan noen kan klare å lese «Anthoni»» ut av dette – vel, jeg tror jo at Skrolsvik enten må være clairvoiant eller, kanskje mer realistisk, at han støtter seg på andre kilder.

Eller, endå meir realistisk: fått tilgang til å sjekke originalen - eller fått eit betre bilete frå Statsarkivet.

Men, om vi inverterer biletet ("halvmåne"-symbolet i knapperkka) vert det litt klarare.  Eg greier iallfall å lese "-honi".

Det er nok til å gjere "Anthoni" truverdig. Eg ser ikkje "Ant-", men det kan godt vere synleg i eit betre bilete.

Nei... det er iallfall ikkje Axel...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Her finst det noko i retning av eit svar: - Det er fem faddrar for alle dåpsborna på denne sida (det er ei grense som står i Kristian Vs Norske Lov).

Der vi kan identifisere namnet/kjønnet, er det tre menn og to kvinner for gutebarn og to menn/tre kvinner for jentebarn.

Dette var nytt for meg men veldig nyttig informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Nei... det er iallfall ikkje Axel...

Gir meg ikke helt på Axel. Er det nok plass til at det feks kan stå Axel Anthoni ? Grunnen til dette er at han får et barn med sin andre kone i 1779 som døpes med dette navnet.

Den første i juli

https://www.digitalarkivet.no/kb20070306650474

NB. Ser det er 3 menn og to kvinner som faddere der også

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Dette var nytt for meg men veldig nyttig informasjon. 

Det er ganske vanleg, men ingen generell regel over heile landet. Ein må sjekke kvar bok/periode - men det kan ein gjere, som her.

(Det var ikkje alle stadar ein retta seg etter grensa på 5 heller.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Gir meg ikke helt på Axel. Er det nok plass til at det feks kan stå Axel Anthoni ? Grunnen til dette er at han får et barn med sin andre kone i 1779 som døpes med dette navnet.

Den første i juli

https://www.digitalarkivet.no/kb20070306650474

"Axel" måtte i tilfelle stå på ein del av papiret som kort og godt er borte ...

Men det ser svært knapt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2020 den 10.35, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Takk for nyttig informasjon, Ivar. Jeg registrerer også dine ev. forbehold.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider