Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprestens manntall 1665-66 Wasdall, Rana

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Ja, heller mot det jeg også, men kan det være en b? Habor? Ikke at det gir meg mening, men om jeg nå skal prøve å være korrekt for transkripsjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over enda en lenger ned, under Ytterlovang. En (ste)sønn av Elias - Haboer Arnts...

Men det må da være en variant av Halvor..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2020 den 22.48, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg les "Haboe" på Wasdall

Det er ein "Haluer" på "Skael"

Expand  

Det er godt mulig du har rett, for dette har du mye lengre fartstid på enn meg, men jeg greier ikke helt være enig likevel 🙂

Jeg har leita gjennom flere sider nå for å finne en lignende bokstav som det vi leser som l eller b. Den eneste lignende bokstaven jeg finner er b i slutten av Jacob.

image.png.d1b13a8f357d7e757ea69d09c81b10ff.png

Den er ikke helt lik, men jeg har i hvert fall ikke funnet noen l'er som ligner fra samme forfatter.

Og jeg synes siste bokstav i Wasdall-varianten ligner mer på r'en i Peer under enn e'ene. Limer de inn her for lettere sammenligning. 

image.png.4a1a15fd110aff53ee948787de44014e.png

image.png.ff67b071283a968d7d0439dac2dddb52.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere "Habor" (istf. "Haboe").

Det er mange b-ar her, t.d. ein "Ingebret" på gnr. 155 Luctvaslien og "Abraham" s. 54 og "Tobias Abr."   på Kirchnes (gnr. 157) rett under.

s. 52 gnr. 117: "Abel" og "Abels."

Den store utfordringa di vert nok å vinne v-ar.

For ein del av poenget mitt var at presten neppe ville skrive "Halvor", men "Haluer"

Men dersom du skriv av heile manntalet, kan du søkje gjennom og sjå kva du finn av v-ar og b-ar.

Det ser ut til at det er same handskrifta for heile Alstahaug prestegjeld.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nok dårlig formulert. Jeg fant mange b'er, men jeg lette etter en bokstav som så ut som den i våre navn og den nærmeste jeg fant var i b'en i slutten av navnet Jacob. Skriveren skriver jo ellers b'ene stort sett anderledes. Her er et eksempel til jeg overså, på samme gård:

image.png.05efa155ae790380c3a173dfa54bfbf3.png

Og Gabriel mostående side:

image.png.717edcbff2745e704e04cf8f321156f0.png

Og her er det jeg leser som Haluer skrevet på samme side:

image.png.5033bb48e3b47c475b3ab9ca85880376.png

Så jeg heller mot at han ikke prøver å skrive Haluor/Halvor/Haluer på disse to plassene. Jeg finner Habor som navn et par steder på nett:

- en båt bygd i Sandefjord 1852: https://www.slektogdata.no/_vf/dk/maritim/seilskibsrederier_50ar/90/

- nevnt som en avart av Hagbart her: https://forum.arkivverket.no/topic/119186-33638-hvor-lenge-har-mannsnavnet-hagbart-vært-i-bruk-i-norge/ (mitt navneleksikon nevner ikke dette som en variant.)

Ikke mye brukt tydeligvis, men likevel kjent. Så jeg heller altså mot at det er ment som Habor og Haboer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det kunne være interessant å se hva som står i fogdemanntallet: RA, Fogdenes og sorenskrivernes manntall 1664-1666, nr. 20: Fogderier (len og skipreider) i nåværende Nordland fylke, Troms fylke og Finnmark fylke, 1665, s. 124-125
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041006011074

Meningen må vel være Halvar i en eller annen variant? Så vet jeg ikke hva retningslinjene sier om normalisering i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2020 den 11.23, Leif Johannessen skrev:

Tenkte det kunne være interessant å se hva som står i fogdemanntallet: RA, Fogdenes og sorenskrivernes manntall 1664-1666, nr. 20: Fogderier (len og skipreider) i nåværende Nordland fylke, Troms fylke og Finnmark fylke, 1665, s. 124-125
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041006011074

Meningen må vel være Halvar i en eller annen variant? Så vet jeg ikke hva retningslinjene sier om normalisering i en slik sammenheng.

Expand  

Godt poeng, Lars. Det kom jeg ikke på. Denne transkripsjonen er for digitalarkivet, og retningslinjene jeg har fått er å skrive akkurat det som står - hvilket kan være ganske frustrerende til tider - når det tidvis bare er "slørv" 🙂 Men det er et merknadsfelt som jeg har brukt en del. 

I fogdemanntallet leser jeg jo Halduor både for Waesdall, Skaer og Yterlivang, så da tenker jeg at jeg skriver det i merknadsfeltet. 

(Jeg blir altfor lett distrahert, så dette har tatt litt tid, men nå er det bare korrekturlesing av Nesna og Rana som gjenstår før Midt-Helgeland kan legges ut. Takk til god hjelp her på forumet!!)

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere greit å hugse på at registreringa også skal ta høgde for at somme skrivarar

har misoppfatta lokale/sjeldne namn som noko meir vanleg;

(eller "retta" dei, som Sorenskrivaren i Kiellands "Arbeidsfolk", der Njædel vart til Nils; "Vi skal ikke have Maalstræv i Protokollerne")

Det er ikkje sikkert at det er presten som gjer feil og futen som har rett...

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2020 den 15.13, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det kan vere greit å hugse på at registreringa også skal ta høgde for at somme skrivarar

har misoppfatta lokale/sjeldne namn som noko meir vanleg;

(eller "retta" dei, som Sorenskrivaren i Kiellands "Arbeidsfolk", der Njædel vart til Nils; "Vi skal ikke have Maalstræv i Protokollerne")

Det er ikkje sikkert at det er presten som gjer feil og futen som har rett...

Expand  

Tenkte å skrive Habor/Haboer på de to og så skrive en merknad, f.eks. "Fornavnet er skrevet Halduor i Fogdemanntallet." Hva tenker du om det? Hva ville du/dere gjort? Dette er jo absolutt ikke "mitt" når det legges ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider