Gå til innhold
Arkivverket

Fra Svaneke på Bornholm til Molde

Sverre Hanch Haslund
 Del

Recommended Posts

Peder Andersen Fyhn, døpt 30/11 1696, Svaneke kirke, Bornholm, Danmark, kom til Molde som tollbetjent rundt årsskiftet 1723/1724. Han var nygift med Maren Hansdatter Langholdt når han kom til Norge. De fikk datteren Maren Pedersdatter Fyhn, døpt 2/2 1724 i Molde kirke. Konen Maren dør etter fødselen og begraves 5 dager senere, den 7/3 1724 i Molde kirke.

Peder gifter seg på nytt i Molde kirke den 18/10 1726 med Barbara Catharina Andreasdatter Arnsberg (Arentzberg).

Peder har minst 7 barn med Barbara, hvorav jeg har funnet alle 7 i kirkeboken for Molde kirke Ministerialbok nr. 547A01, 1721-1764.

I tillegg til de 8 barn over har Peder en sønn Andreas Pedersen Fyhn (vår ane) som jeg ikke klarer å finne dåp på.

Andreas Pedersen Fyhn er nevnt som nr.1 i Molde skifteprotokoll:

Molde Skifteprt. 1 p. 259 : 1755 30/6 indfandt gj mig tilligemed de opnevnte Vurderingsmænd Ole Absalonsen og Anders Tørresen udj Stervboet efter sal. Hr. Controllør Peter Fyen - for at registrere etc. til Skifte mellem hans efterl. Enke Mad. Barbra Cathrina Arensberg paa den ene og følgende Børn paa den anden Side:
1/  Andreas Peter Fyen, myndig.
2/  Johan Henrich Fyen
3/  Nikolai Anton Fyen, 22 Aar gl.
4/  Peter Fyen gl. 21 - som Curator for desse tvende (3 og 4) blev indsat Sr. Johan Thue Finne. 
5/  Maren Fyen - gift.
6/  Johanne Catharine Fyen, gl. 22 Aar
7/  Anna Sophie Fyen gl. 18 Aar til formynder for dem begge blev indsat Sr. Frederich Schielderup..
Enkens Lagværge paatog sig at være Sr. Niels Pierson.
Registreret Sølv: 3 Dusin Sølvknapper vigt 19 Lod 1 1/2 Qn.  a 2 ort : 9-2-18; 48 st Sølvvestknapper 12 1/2 Lod a 2 ort - 6 - 1- ; 1 Sølv Potageske v. 13 Lod - 6 - 2. 2 Sølvskeer fladskaftede ins. N.C.A.B. 6 Lod - 3~; - 2 do uden Merke 7 Lod a 2 ort = - 3 - 2; 2 gammeldags runde do. v. 7 3/4 Lod a 2 ort = 3 - 3 - 12; 1 Sølv Tandstikkerhus v. 2 3/8 Lod a 2 ort = 1- - 18 sk. - 1 Salmebog med Sølvbeslag - 2 -; 1 Sølv Hirtsfanger med Gehang - 4 - ; 1 rødt Krus med Sølvlaag - 4;
Boets Midler - 218 Rd. 2 ort 20 sk. - Boets Gjeld: og Udgift. 215 - 3 - 8. Til Deling 2 Rd. 3 ort 12 sk.
Madam Schultz fordrer for Husleie 16 Rdlr., for en sort kjole - 4~.

Her er nevnt 7 barn, så jeg må gå ut fra at 2 ikke vokste opp.

Er det noen som kan hjelpe med informasjon om Andreas Pedersen Fyhn? Var han sønn av Maren eller Barbara, og når ble han født/døpt?

Jeg har sett fødselsår 1724 og 1727 diverse steder på nettet, men ingen kilder til dette.

Link til far (Peder Andersen Fyhn) på min slektsside: https://conjoiner.org/getperson.php?personID=I500533&tree=T1

Håper noen kan hjelpe 🙂

Sverre Hanch Haslund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for uvurderlig hjelp Inge !! Der var dåpen. 'visiteur Fyens søn N: Andreas' (visiteur = tollkontrollør).

Sverre Hanch Haslund

Lenke til kommentar
Del på andre sider