Gå til innhold
Arkivverket

Født, døpt og død på Kvinneklinikken (Rikshospitalet?)

Nina Lønningdal
 Del

Recommended Posts

Stella Elvira Stenberg blir født på Kvinneklinikken 29. mai 1929. Hun dør 3 dager gammel av "forbløtning" og begraves 5. juni. Hennes foreldre var Gertrud f Strömberg 1895 og Anders Hansson Stenberg f1890. Begge svenske statsborgere på det tidspunktet, men bosatt i Colletsgt. i Oslo. Jeg lurer på om det er noen mulighet for å få se sykehusjournalen og finne ut hva som skjedde? Gertrud fødte en ny datter, Stella Anna Elvira, året etter. Det var hjemmefødsel, noe som tyder på at det ikke var rhesus-negativ blodtype som var årsak til det første barnets død på klinikken. Hvordan får jeg tak i journalen, hvis den finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hjemmefødsel, noe som tyder på at det ikke var rhesus-negativ blodtype som var årsak til det første barnets død på klinikken.

Hvis mor var rhesus negativ, og far var heterozygot, ville det være 50% sjanse for at  barnet var rhesus negativt, 50% for rhesus positivt. 
Men rhesus systemet ble ikke oppdaget før i 1937 i følge denne artikkelen. https://www.carterbloodcare.org/the-significance-of-being-rh-negative-or-rh-positive/

Det er ikke alltid at fødselen går som planlagt, og moren kommer seg til en fødselsklinikk eller sykehus, heller ikke i dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Nyttig info for meg. Trodde først det var blodtypeproblematikk som forårsaket at barnet døde av forbløtning etter 3 dager. At de forsøkte å bytte blod men mislyktes. Men så avviste jeg teorien siden neste fødsel var hjemmefødsel (selvvalgt), jeg antok at legen ikke ville anbefalt det. Det du sier betyr at blodtype ikke er relevant her, og at årsaken til "forbløtning" trolig har vært en annen. Har du noen teori om hva et 3 dager gammelt barn kan dø av som gir dødsårsaken "forbløtning"? Jeg ønsker fremdeles å se journalen, om noen vet hvor og hvordan jeg kan få det til?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at forbløtning trolig betyr forblødning, men rhesus negativitet fører ikke til økt blødningstendens hos spedbarnet. Det kan føre til gulsott, og ubehandlet mulig hjerneskade/død.
Den mest sannsynlige årsaken til forblødning hos et 3 dager gammelt spedbarn ville jeg tro er "klassisk vitamin K mangel blødning" , altså mangel på vitamin K.  Den klassiste typen slår inn etter første levedøgn men før utgangen av første leveuke.

Vitamin K er et fettløselig vitamin med effekt på blodets koagulasjon. I dag får spedbarn i Norge og mange andre land rutinemessig vitamin K rett etter at de er født. Men vitamin K ble ikke oppdaget før på 1930-tallet. Den danske Henrik Dam fikk Nobel-prisen i medisin for oppdagelsen i 1934.

Det kan være vanskelig å ta innover seg hvor mye medisinsk viten har endret seg siden 1920-tallet, men man kan nesten si det slik at på det tidspunktet spedbarnet døde, kunne legene knapt nok si noe om årsaker som ikke var synlige. De hadde tester for å identifisere en god del bakterier, og diabetes, og kunne foreta obduksjon for å se etter misdannelser, men det var omtrent det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så mye fantastisk hjelp på bare ett døgn! Jeg er dypt imponert! Håper jeg kan bidra etterhvert, jeg også 🙂 Tusen takk! Det ser dessverre ut til at tilgangen til mai 1929 er sperret, men jeg skal forhøre meg. Det gjelder en biografi som skrives på vegne av familien så kanskje de må oppheve taushetsplikten?

Endret av Nina Lønningdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider