Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Knut Johnsen Hjørnevik, Evanger, Hordaland født rundt 1743 og hvor var han født?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Knut Johnsen står oppført med gårdsnavnet Jørnevig da han i 1769 giftet seg med Marta Magnesdtr. Jørnevik f. ca.1745.

Marta døde samme sted i 1815 og Knut døde også på Jørnevig/Hjørnevik 20.04.1835.

Bygdeboka for Evanger sier at Knut var fra Jørnevig da han fikk auksjonsskjøte på 18 merker smør i 1772, men jeg finner ingen Jon der i passende tidsrom. Jeg finner heller ingen med det navnet født på Hjørnevik 1741-1745.

Marta er imidlertid født der rundt 1745 av foreldre Isborg Halvardsdtr. og Magne Henriksen.

Er der noen som har kjennskap til denne familien eller som på annet vis kan bidra til å oppklare opphavet til Knut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Jørnevig, men jeg ser at i 1770 nevnes en avdød Ragnhild Jonsdotter og avdød Nils Larsson i skifte, i følge samme bok. https://www.nb.no/items/97f1a92625be1009e06fb9a5569271ef?page=395&searchText=Jørnevig&subSite=
I følge MyHeritage hadde Ragnhild Jonsdotter Jørnevig en bror Knut, og de kom fra gården Ekse https://www.myheritage.no/site-individuals-369582551/haugstad?fsn=1&page=93
Opplysningene fra MyHeritage kan forhåpentligvis verifiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Inger. Det skal jeg prøve å sjekke opp.

I følge Evangerboka som omhandler Ekse, så står det at Ragnhild var gift med Nils Larsson Hjørnevik. Men broren Knut født 1718 døde i følge samme bok rundt 1766. Det kan da neppe være samme mann da, " min " Knut levde til 1835.

Men takk igjen, det er ofte nyttig også å få eliminert bort noen kandidater.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider