Gå til innhold
Arkivverket

Født 1928 - farfaren født i 1790

Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Flere amerikanske medier har de siste ukene hatt oppslag om en annen amerikansk president enn den nåværende - president John Tyler. Han var født 1790, døde i 1862 - og hadde inntil oktober i år - to barnebarn i live.  Da døde Lyon Gardiner Tyler (f. 1925), mens broren Harrison (f. 1928) er altså siste gjenlevende barnebarn av president John Tyler.

Selvsagt skyldes dette forholdet at John Tyler fikk barn i ganske høy alder (63)- med en ung kone, og at dette gjentok seg i andre generasjon - da sønnen Lyon (senior) fikk sønnen Lyon (junior) var han 75 år gammel.

Er det noen som har vært borte i tilsvarende i Norge?

Les gjerne artikkelen her:

https://www.smithsonianmag.com/smart-news/grandson-10th-president-john-tyler-dies-180975992/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en lignede historie, kanskje ikke så fenomenalt som Tyler's etterkommere. Men i Norge jobbet jeg en stund med opphavet til min gamle venninde Mimi Eleonora Zapffe, som var født i 1909 som yngste datter av Hans Marcus Zapffe, født 1837 og død 1929. Hans Zapffe var altfionilist i bl annet Nationaltheatret's orkester. Og har var da hun ble født hele 72 år gammel. Da Mimi døde i 2011 var hennes far altså født 174 år tidligere. Mimi ble også gammel: 102 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.