Gå til innhold
Arkivverket

Informasjon om Kristian Kristiansen Flaa New York 1923-1945

Tonje Flaa
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter informasjon om min oldefar Kristian Kristiansen Flaa som reiste til New York i 1923 og tilsynelatende døde der i 1945. Her kommer den info jeg har.

Navn: Kristian Kristiansen Flaa (betegnet som Kristian Flå eller Fjeldal i dokument jeg har fått tilsendt)

Født: 15.12.1872 i Birkenes/Lillesand/Vestre Moland.  

Foreldre: Christian Christensen Flaa og Karoline Christiansdtr Flaa

Kone: Anna Tomine Flaa (født Nordbø)

Barn: Karoline Christensen, Karsten Flaa, Gunda Konradsen, Paul Flaa, Hjalmar Flaa, Astrid Flaa og Olaf Flaa (min farfar). 

Død: antatt død i 1945. Uvisst hvor denne informasjonen kommer fra. 

Han reiste til New York i 1923 for å tjene penger å sende hjem til familien. Han skal visstnok ha kommet hjem på et tidspunkt for så å reise tilbake igjen, men uvisst når dette var. Etter han reiste tilbake igjen har ingen hørt fra han. Eneste livstegn er at et familiemedlem skal ha møtt på han i New York, uvisst når og forsøkt å få han med hjem igjen. De skal ha avtalt å møtes senere på dagen, men da møtte han ikke opp. Dette er siste livstegn. Det skal nok ikke ha gått så bra med han på siste turen til New York og en tror han hadde vanskelig med å finne jobb. 

Jeg har undersøkt med Riksarkivet og de har ingen informasjon ang dødsfall, men de har et brev fra Frelsesarmeens ettersøkelseskontor hvor de på vegne av hans kone Anna ber utenriksdepartementet om å søke etter han i New York i 1933, uten å finne han. Jeg legger som vedlegg kopi av dokumentet hvor det står en del informasjon om siste kjente adresse, arbeidssted osv. 

Jeg ønsker å finne ut hvor og når han døde og evt all annen informasjon om hva han gjorde eller hvordan han hadde det etter han dro til New York. 

Jeg takker på forhånd for all evt informasjon eller tips til hvor en kan finne informasjon. 

Utenriksdep - Kristian Flå-Fjeldal.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Kristian Flå/Fjeldal (ref. vedlegg)sin første reise til USA, ankomst 30 Okt 1906? Dvs. at turen i 1923 var den andre og siste turen?

New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957 - Ancestry.com

image.png.ebe6208ce4bf77b9f33e13bf173b1727.png

Han reiste tilsynelatende alene og oppgir at han skulle besøke slektning Thomas Thomassen i Brooklyn, NY:

image.png.6cbad38a48c69e46e4fa514b3aa3b8be.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mulig. Han reiste over to ganger så dette kan være den første! Litt rart at han ikke bruker Flaa som etternavn, da så vidt jeg vet har han ingen tilknytning til Fjeldal, men det kan helt klart være han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Tonje Flaa said:

Ja det er mulig. Han reiste over to ganger så dette kan være den første! Litt rart at han ikke bruker Flaa som etternavn, da så vidt jeg vet har han ingen tilknytning til Fjeldal, men det kan helt klart være han. 

Her er linken til Fjeldal:

001 Kristian Flaa - 0006 Fjeldal - 008 Fjeldal - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0926 Vestre Moland herred - Digitalarkivet

I FT1910 bodde Kristian og Anna Flaa på Fjeldal på Vestre Moland. Merk "f" som bostatus på Kristian, han oppholdt seg i Brooklyn i FT1910. Nå er jeg sikker på at Kristian Fjeldal som reiste over i 1906 er vår mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider